Waldorf

Mesajde mitzone » 11 Apr 2006, 22:26

Acum sa ma explic!
Ai avut pregatire psihopedagogica temeinica. Sunt convinsa ca stiai cu siguranta unde trebuie sa ajungi cu copiii. Rezultatele tale arata acest lucru cu prisosinta.
N-am vrut sa te simti lezata, am vrut doar sa evidentiez ca iti trebuie o pregatire temeinica si de durata ca sa stii ce faci sa nu fii doar entuziazmat ca tu faci altfel de scoala.
Asta am simtit eu intr-o scoala Waldorf. N-am inteles mare lucu si m-am straduit. Daca acest sistem ar fi fost implementat cu oameni ca tine acum sigur ar fi avut mai multi adepti.
Te felicit sincer pentru tot si sper ca ai inteles mesajul.
Multumesc!
mitzone
 
Mesaje: 519
Membru din: 26 Oct 2005, 16:14

Mesajde corpodean_sonia » 16 Apr 2006, 22:19

ÃŽn urmă cu aproximativ 10 ani am participat la nişte cursuri de pedagogie Waldorf ( s-au desfăşurat la Suceava , repectiv la Cluj). Pe vremea ceea mă aflam în primii ani de predare, începusem să cunosc ce înseamnă sistemul tradiţional şi căutam alternative. Mi-au plăcut unele idei, anumite abordări, însă nu am putut să mă "convertesc" din cauza unor practici ce mi se păreau destul de bizare, tocmai pentru faptul că păreau total rupte de realitate. Consider că trebuie să învăţăm şi noi înşine să ne adaptăm , la fel procedând şi cu cei mici.
Cunosc persoane care s-au dedicat muncii în acest sistem, absolut admirabile, nu pot să nu apreciez modul în care se realizează apropierea de copil, fina cunoaştere şi tratare psihologică a acestuia. Păcat că s-a indus ideea că ar fi o şcoală pentru copii cu handicap (de regulă mintal). Am văzut şi eu lucruri realizate de copiii educaţi în acest sistem, pe care mulţi din şcoala tradiţională nu le fac. Să nu mai vorbim de condiţiile care există într-o adevărată şcoală Waldorf, incomparabile cu cele oferite de o sală de clasă închiriată într-o şcoală obişnuită. :P
corpodean_sonia
 
Mesaje: 45
Membru din: 09 Ian 2006, 20:52
Localitate: BAIA MARE

Mesajde tsukihime » 22 Apr 2006, 13:40

Intamplator am dat peste acest site si inclusiv peste acest subiect.Eu o sa vorbesc in calitate de fosta eleva a sistemului Waldorf,invatamant in care m-am format timp de 12 ani ( scoala generala + liceu).

Am terminat liceul Waldorf acum 2 ani si actualmente sunt studenta. Poate ca o sa spuneti ca sunt subiectiva,dar nu regret nici o clipa ca am urmat acest tip de invatamant. Pentru parintii care au copilasi pe care vor sa-i dea la Waldorf,sa nu ezite. Cel putin,in scoala primara,invatatul devine placere,fiecare lucru predat se transforma intr-o poveste pe care e usor sa o memorezi.Copiii nu sunt constransi sa scrie pe acele caiete liniate,ci pe caiete cu foi veline, un desen al formelor care le dezvolta libertatea scrisului.Se folosesc multe culori,se spun poezii,se fac serbari.

Spre deosebire de ce se crede,in Waldorf chiar se invata. Se fac materii caracteristice,ca metaloplastia,pictura,modelajul in lut,in liceu sunt epoci practice: agronomie,topometrie,pedagogie,arhitectura si teatru,dar si materiile de baza.Sunt multi profesori care au venit din traditional si au urmat Colegiul Waldorf,fiind multumiti de ceea ce se intampla in aceste scoli.

Manuale nu exista decat in scoala primara,pentru ca din punt de vedere al predarii clasele 1-4 sunt cele mai deosebite si au o amprenta mai puternica a Waldorf-ului.

Noi,cei care am terminat,am dat examenele de capacitate si de bacalaureat alaturi de cei din traditional,nu s-a facut diferenta.

Asa cum Scoala Traditionala are si scoli pentru copii cu dizabilitati,asa si Scoala Waldorf are Centrul Corabia destinat acestor copii,dar asta nu inseamna ca intreg sistemul este menit copiilor cu probleme.

Dupa ce am terminat Waldorful am continuat facultatea in sistem traditional si nu am avut nicio problema,din niciun punct de vedere.

Scoala Waldorf pune accent pe calitatea informatiilor,pe modul in care se dezvolta copilul de-a lungul anilor.Personal,mi-am dezvoltat imaginatia,iubirea pentru arta,pentru frumos si probabil,daca n-as fi urmat acest tip de invatamant ,ceva din sufletul meu s-ar fi pierdut in timp.

O zi buna si Paste fericit!
tsukihime
 
Mesaje: 1
Membru din: 22 Apr 2006, 13:05
Localitate: Bucuresti

Mesajde dianaecu74 » 02 Mai 2006, 12:48

Tsukihime,
Multumim pentru informatiile pretioase si pentru inca o ...parere. Si eu sunt mama unei fetite pe care am inscris-o la Waldorf anul acesta, deci va merge din septembrie la scoala. Problema mea este ca vreau neaparat sa invete in acest sistem, dar am vazut ca se fac ore pana la pranz, orele 12-13 si imi este foarte greu sa bat orasul din Tineretului pana in Pantelimon in fiecare zi la ore relativ apropiate. Intrebarea mea este daca exista si optiunea unor cursuri de dupa-amiaza, cam pana la orele 16, sau daca exista si alte scoli Waldorf mai apropiate, de exemplu in sectorul 4. In sistemul step-by-step, de exemplu, copilul sta pana la ora 16 la scoala. Pe mine, de exemplu, m-ar ajuta f. mult ceva cu un program prelungit.
Ce parere aveti? Astept sugestii.
Multumesc. :)
dianaecu74
 
Mesaje: 1
Membru din: 02 Mai 2006, 12:34

Mesajde leviatan » 26 Mai 2006, 22:00

Buna ziua.
Sunt si eu un fost elev Waldorf, actualmente student.
Ca sa raspund la intrebarea lui dianaecu: din cate stiu exista pe str. Sf. Petru Tei - in zona Floreasca - o scoala de dupa-amiaza pentru clase primare, care aplica multe metode Waldorf, si la care vin in special copii de la Liceul German. Acuma nu stiu daca e posibil sa fie adus copilul dvs acolo, dar puteti intreba. :wink:
Acuma referitor la subiectul principal: sunt de acord cu tot ce a spus tsukihime - scoala Waldorf e nemaipomenita, mai ales in invatamantul primar. Copiii vin cu mult drag la scoala, fac multe lucruri practice, care (din ce-am aflat interesandu-ma dupa ce-am terminat scoala) au rolul de a le trezi inteligenta pornind din vointa. Asta-i un lucru foarte important pentru copiii mici, sa nu li se vorbeasca direct la nivel intelectual, unde nu sunt inca maturi, ci educatia sa se-nceapa de acolo de unde sunt cel mai activi, adica din viata de vointa.
Si-n general, scoala Waldorf tine seama foarte mult de dezvoltarea sufleteasca a copiilor. De exemplu, exista doua treceri importante, numite tocmai de aceea primul si al doilea Rubicon, care au loc aproximativ la 9 si la 12 ani (bineinteles ca nu-i o varsta fixa, dar exista o tendinta generala). Despre primul Rubicon se spune ca se rupe acea legatura sufleteasca cu stadiul copilariei "timpurii", si de aceea multi copii trec atunci printr-un fel de depresie puternica. Si chiar asa se-ntampla daca-i observati - tin minte ca vorbeam odata cu o prietena si intamplator am amintit de chestia asta, iar ea mi-a povestit cum la varsta de 9 ani mama ei radea mereu de ea ca era tot timpul imbufnata si morocanoasa si nu putea intelege cum de nu mai vine odata ziua ei. Nu putea sa accepte si pace! :)
Dincolo de hazul intamplarii, puteti sa vedeti ca este o pedagogie foarte mult fondata pe cunoasterea varstelor copilului, si de-asta ramai cu enorm de multe daca ai avut norocul sa treci printr-o scoala Waldorf. Asa ca dati-va copiii la scoli Waldorf cu multa incredere!
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 17
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30

Mesajde betiana » 04 Aug 2006, 18:54

Ceea ce cunosc din sistemul Waldorf sunt cazurile cu care am lucrat pentru a recupera lacunele.Unul dintre copii,cu deficienta mintala medie,nu a reusit sa-si insuseasca nici pana acum (14 ani) scrisul si cititul,iar un altul,cu capacitate intelectuala normala prezinta disortografii,confuzii de sunete,nu stie sa silabiseasca.Ma intreb de ce ?
Daca sistemul ar fi bun,nu ar trebui sa intalnim astfel de cazuri.Sau poate este vorba de acel dicton "omul sfinteste locul".Poate nu toate cadrele didactice sunt bine pregatite pentru implementarea acestui sistem alternativ.
betiana
 
Mesaje: 240
Membru din: 22 Apr 2006, 18:37

Mesajde leviatan » 06 Aug 2006, 22:50

De curand am auzit despre o profesoara de euritmie (pentru cine nu stie, euritmia este o arta a miscarii) venita din Germania, de la o scoala Waldorf de acolo (dar de origine romana), care-a lucrat vreo doua luni in Liceul Waldorf din Bucuresti, si dupa acest timp a dorit sa plece pentru ca nu mai suporta... ca nu se face Waldorf!
Ce-as putea sa zic... din ce stiu, situatia nu-i deloc roza, era mult mai bine ce se facea in Waldorful romanesc acum vreo zece ani. S-au pus si multe bete-n roate - in momentul cand nu li s-a permis practic sa aplice o buna parte din metodele Waldorf, multi profesori "veritabili" s-au retras, lasand locul unora care fac Waldorf "dupa ureche", sau nu fac deloc.
Dar oricat de slaba ar fi aplicarea pedagogiei Waldorf in Romania, vazand copii de scoala primara din Waldorf si din "traditional", as recomanda oricarui parinte sa-si trimita copilul la Waldorf. Pacat ca ororile asa-zisului "invatamant" nu sunt atat de discutate, pe cat le place multora sa trancaneasca despre problemele din Waldorf...
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 17
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30

Waldorf

Mesajde lilianamusat » 18 Aug 2006, 19:29

Eu sunt interesata sa flu mai multe lucruri despre waldorf si step -by-step. Cum se desfasoara activitatile, cum se face evaluarea, etc...
Va rog sa ma ajutati cu astfel de detalii! :(
Avatar utilizator
lilianamusat
 
Mesaje: 161
Membru din: 15 Ian 2006, 21:06
Localitate: Giurgiu

Mesajde biaduca » 19 Aug 2006, 10:58

Buna ziua.
Sunt cadru didactic, mai exact am dubla specializare, invatator-educatoare, si doresc sa aflu cum pot urma un curs Waldorf pentru a putea preda intr-o astfel de scoala.
Sunt din Iasi si am observat ca aproape in fiecare an la scoala Waldorf se scoate cate un post la concursul de titularizare, dar nu il pot accesa deoarece nu am absolvit acest curs.
Va multumesc.
biaduca
 
Mesaje: 52
Membru din: 13 Feb 2006, 11:58
Localitate: Iasi

Re: Waldorf

Mesajde leviatan » 22 Aug 2006, 00:52

lilianamusat scrie:Cum se desfasoara activitatile, cum se face evaluarea, etc...

In scolile Waldorf se tine - sau ar trebui sa se tina - mereu cont de specificul perioadei de varsta in care se afla copilul. Adica nu-i predai unui copil asa cum ai face-o cu un adult, cum se-ntampla-n invatamantul traditional, ci pleci de la necesitatile interioare de dezvoltare la fiecare varsta. De asta intreaga perioada de pana la pubertate e patrunsa de imaginativ, pentru ca asta cauta copiii inconstient in acesti ani. Sigur ca pe urma exista si deosebiri de la un an la altul, dar nu vreau sa ma lungesc intrand in amanunte...

Ceea ce distinge evident clasele Waldorf de celelalte este izul puternic de natural si lucrul facut cu bucurie. Iar asta se vede pana la cel mai concret nivel, in caietele pe care le folosesc copiii, in creioanele cerate cu care deseneaza, in obiectele care ies din mana lor... Se pune mult accentul pe elementul artistic nu pentru a face artisti din copii (si indiferent daca au talent sau nu), ci pentru ca asta educa flexibilitatea gandirii si initiativa.

In orice caz, e greu sa descriu in detaliu tot ce se-ntampla, pentru ca e o educatie complet diferita de chinuiala aia organizata de stat, si daca se mai si aplica asa cum trebuie (lucru mai rar in Romania) sunt sanse sa dea un ajutor incomensurabil pentru viata.


biaduca scrie:Sunt cadru didactic, mai exact am dubla specializare, invatator-educatoare, si doresc sa aflu cum pot urma un curs Waldorf pentru a putea preda intr-o astfel de scoala.

Cel mai bine ar fi sa intrebati chiar la Liceul Waldorf din Iasi, sunt sigur ca pot ei sa va indrume.
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 17
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30

Mesajde oanacon » 22 Aug 2006, 14:12

Buna ziua,
sunt mama a doi copii de sase si sapte ani, ambii sunt la o gradinita Waldorf din IASI, si sunt profesoara de matematica.
Ma intereseaza parerea absolventilor de invatamant Waldorf despre rigurozitatea cu care se preda matematica. Este invatamantul Waldorf indreptat mai mult spre partea umana? Un copil atras de stiintele reale este pregatit la maxim? Sunt, recunosc, un pic ingrijorata, deoarece matematica presupune, pe langa intuitie, imagine in spatiu, etc, si demonstratie extrem de riguroasa pas cu pas. Am intalnit studenti care au terminat liceul Waldorf dar toti erau la facultati "umaniste".
In ceea ce priveste calitatea acestui tip de invatamant, in Iasi se face treaba foarte buna, la nivel de gradinita. Nu stiu mai departe, dar nu am auzit comentarii negative.
Legat de lacunele de care s-a amintit mai sus, probabil ca acest invatamant, mai deschis, accepta si copii cu usoare intarzieri in dezvoltarea mentala. Si in grupa copiilor mei exista un copil,(mai exact unul dintre baietii mei) dar ceilalti sunt copii obisnuiti.
Va multumesc,
Oana
oanacon
 
Mesaje: 3
Membru din: 22 Aug 2006, 14:00

Waldorf

Mesajde lilianamusat » 22 Aug 2006, 17:27

Multumesc frumos pentru amabilitatea cu care mi-ati raspuns, mi-am clarificat unele probleme legate de pedagogia Waldorf!
Avatar utilizator
lilianamusat
 
Mesaje: 161
Membru din: 15 Ian 2006, 21:06
Localitate: Giurgiu

Mesajde leviatan » 22 Aug 2006, 21:49

Cu multa placere! :wink:


oanacon scrie:Ma intereseaza parerea absolventilor de invatamant Waldorf despre rigurozitatea cu care se preda matematica.

Dupa cum am spus mai sus, eu am fost elev Waldorf. Sper sa va pot raspunde in mod informat si la aspectele care tin de legislatie:

oanacon scrie:Este invatamantul Waldorf indreptat mai mult spre partea umana?

In mod normal nu - nici macar nu poate fi incadrat intr-una din categoriile obisnuite, datorita abordarilor interdisciplinare. In Romania insa, pentru ca legislatia necesita includerea intr-un profil (in functie de care se stabileste nr. de ore pentru fiecare disciplina), clasele liceale sunt considerate clase de filologie. Asta la liceu, mai inainte insa n-as face nicio caracterizare de acest fel.

oanacon scrie:Un copil atras de stiintele reale este pregatit la maxim?

Depinde ce intelegeti prin "la maxim". Nicio scoala Waldorf nu va pregati copiii "la maxim" in sensul uzual, mecanicist - adica transmitand multe cunostinte intr-un timp cat mai scurt - pentru ca pedagogia Waldorf vede adevarata valoare in acordarea timpului necesar, in insusirea cu intreaga fiinta a copilului ceea ce se preda. Asta inseamna ca in clasele mici in special, matematica e predata si prin membre - daca se poate spune asa -, prin tot ce inseamna simt pentru ritm, numar, forma geometrica. Exista diferite exercitii pentru asta, care copiilor le fac placere si care compenseaza unilateralitatea intelectuala cu care se face matematica de obicei.

oanacon scrie:Sunt, recunosc, un pic ingrijorata, deoarece matematica presupune, pe langa intuitie, imagine in spatiu, etc, si demonstratie extrem de riguroasa pas cu pas.

Acuma nu stiu asta sigur, dar cred ca ideea in educatia Waldorf e de a introduce demonstratiile riguroase, algoritmice, abia la aproprierea pubertatii. Exista motive precise pentru asta. Oricum, pana atunci matematica are o puternica latura intuitiva - chiar as putea sa v-arat niste figuri geometrice extraodinare prin care se demonstreaza mai intai teorema lui Pitagora, de stai si te-ntrebi: "Oare de ce n-or fi astea in toate manualele? De ce se trece direct la niste demonstratii abstracte greu de inteles pentru copii, fara sa se treaca la inceput prin asa ceva?" Deci eu unul nu cred ca va puteti astepta sa se predea matematica riguros inca din clasele mici. Numai ca nu vad in asta un lucru rau; dimpotriva, cred ca asa cere dezvoltarea copilului.

oanacon scrie:Legat de lacunele de care s-a amintit mai sus, probabil ca acest invatamant, mai deschis, accepta si copii cu usoare intarzieri in dezvoltarea mentala.

Asa e, desi asta se-ntampla in Romania mai mult. In Germania de exemplu exista clase paralele speciale pentru acesti copii. In esenta nu mi se pare deloc un lucru rau, numai ca am auzit sa se-ntample si ca unii profesori prea permisivi, care-n general nu stiau asa multe despre Waldorf, sa accepte si copii pe care n-ar fi fost cazul sa-i ia. Totusi asta e ceva mai rar...

In fine, dupa parerea mea scoala Waldorf n-are cum sa dauneze dezvoltarii unei gandiri matematice, atata doar ca incepe cu alte metode decat invatamantul traditional. Dar daca mai tarziu profesorul e consecvent cu pedagogia Waldorf o sa treaca prin aceleasi notiuni ca si in celelalte clase. Liceul, e drept, se axeaza mai mult pe filologie, dar asta doar ca sa satisfaca niste cerinte ale ministerului. Mai adaug ca eu personal am fost incepand cu liceul in invatamantul traditional, la clasa de mate-info, si n-am avut niciun fel de probleme la matematica, plus c-am avut si la capacitate si la bac peste 9 - pe mine nu prea ma intereseaza notele, dar o spun in caz ca doriti sa stiti...

Eu cred ca ar trebui s-aveti incredere si sa va lasati copiii sa mearga la scoala Waldorf. Au numai de castigat.
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 17
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30

Mesajde oanacon » 23 Aug 2006, 17:01

Multumesc mult,
imi dati incredere in acest sistem.
De cand am auzit prima oara despre acest tip nou de invatamant (aveam vreo 16 ani) mi-am spus sa nu uit de el cand voi avea copii.
Am vrut sa aflu cateva lucruri de la un absolvent deoarece, in mod firesc, fiecare profesor incearca sa aduca cat mai multi elevi in propria scoala.
In clasele primare nu este nevesara introducerea demonstratiilor abstracte, dar incepand cu gimnaziul, cred ca sunt utile. E un exercitiu cate o data greoi, dar personal cred ca iti formeaza o gandire logica, te ajuta sa abstractizezi, etc. Dar, neavand deloc experienta in pedagogia Waldorf, s-ar putea ca aceasta sa formeze la fel de bine acest tip de gandire, in alt ritm, propriu copilului.
Exista carti in care se vorbeste despre predarea matematicii la clasele 5-8? Cum as putea afla mai multe?
Multumesc inca o data,
oanacon
 
Mesaje: 3
Membru din: 22 Aug 2006, 14:00

Mesajde leviatan » 25 Aug 2006, 14:19

Exista, dar n-am acuma posibilitatea sa le aflu.

Incercati la editura Triade:
http://editura-triade.pa.ro/
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 17
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Alternative educationale

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

cron