Am tot asteptat ca subiectul fierbinte al Bacalaureatului sa ajunga si pe acest forum. Daca in cazul testelor de la examenul de capacitate se putea presupune ca a fost un simplu accident organizatoric, cazul Bac-ului este dovada clara a falimentului total al sistemului educational din Romania. Iar cind spun "total", ma refer la toate aspectele lui: administrativ, pedagogic si moral.
* Administrativ - Sistemul este dominat de un mecanism birocratic imens, aiuritor, incontrolabil, corupt si coruptibil, de o factura aproape mafiota. Punerea in circulatie a subiectelor examenelor se practica de multi ani, dar scandalul provocat de presa a spart buboiul si putem sa vedem la lumina zilei puroiul.
* Pedagogic - Din perspectiva didactica, faptul ca aproape jumatate dintre elevi au ales sa prezinte conditia intelectualului prin personajele Ilie Moromete sau Ion al Glanetasului nu poate sa insemne decit ca profesorii de limba romana nu si-au facut treaba. Ma simt indreptatita sa extrapolez si la celelalte materii. (ar merita o discutie separata)
* Moral - Respectul pentru scoala ca institutie este la pamint, dar mai grav este faptul ca scoala nu a reusit sa impregneze elevilor o atitudine morala, o anumita etica a muncii. Comentariile la articolul din "Gandul" sunt pline de imprecatii la adresa ziaristei care a dezvaluit traficarea subiectelor. Trist.
Din perspectiva mea de parinte, este frustrant. Dupa ce 12 ani ii predic copilului meu ca trebuie sa invete ca sa reuseasca in viata, acum sunt pusa in situatia sa-mi fie jena de toata aceasta mizierie, pe care nu eu am provocat-o.
dan_iorga scrie:E bine conceput sistemul nostru educational ?
Dupa parerea mea, este prost conceput de la temelie. Nu doar ca reflecta toate tarele societatii romanesti, dar le exacerbeaza si - mai grav - le perpetueaza. Defectul primordial este centralizarea exagerata si de aici decurg o multime de consecinte.
Scoala trebuie sa apartina comunitatii si nu unei entitati abstracte, statul, care si-a dovedit pe deplin incompetenta administrativa. Orice restructuarare sanatoasa nu poate porni decit de jos in sus. Finantarea trebuie sa fie partial directa, in mod oficial. Asa cum pot sa directionez 2% din impozite catre o organizatie pe care o sponsorizez, asa ar trebui sa pot finanta o
anumita scoala. Asta ar fi singura varianta care sa confere scolii autonomie si raspundere si, totodata, ar crea un sistem competitional bazat pe performanta.
Din moment ce scoala este finantata de comunitate, profesorul trebuie sa fie angajatul scolii. Stiu ca o sa-ma atrag antipatia multor profesori, dar "titularizarea" este (in opinia mea) un mecanism anticompetitional si contraperformant. La limita, meseria de profesor poate deveni una de factura liberala: profesorul lucreaza pe baza de contract pentru scoala care il solicita, pentru o suma negociata.
Stiu, ar fi un sistem crud. Scoala cea mai buna va angaja cei mai buni profesori (si ii va plati cel mai bine) si va atrage cei mai buni elevi. Dar ar fi un sistem competitional si performant, lipsit de stigmatul egalitarismului in mediocritate. Profesorii cei mai buni se vor imbogati si isi vor (re)cistiga statutul social pe care-l merita: vor fi "mic burghezi", clasa mijlocie, nu amariti de functionari ai statului (si la cheremul acestora). Cei slabi... sorry.
dan_iorga scrie:Mai precis, am uitat in primul rand de importanta consolidarii celor trei verigi de baza: parintii, elevii si profesorii.
Si comunitatea. Daca statul a dovedit ca este incapabil sa realizeze importanta scolii, comunitatea a dovedit de fiecare data contrariul. Sistemul ultra-centralizat a impiedicat-o sa-si exercite influenta. (de fapt, asta este rolul sistemului).
Iertati-mi naivitatea: La ce foloseste ministerul? Daca nu e capabil sa organizeze un examen de bacalaureat decent, de ce-ar trebui sa-mi imaginez ca ar fi mai competent sa manevreze eficient (si onest) fonduri sau sa elaboreze politici educationale? Daca nu poate, sa lase pe altii.
Iata: sistemul de testare ar putea fi externalizat catre institutii specializate si independente, dupa modelul atestatelor pentru limbi straine. Majoritatea facultatilor accepta (de exemplu) certificate Cambridge pentru limba engleza. De ce nu ar accepta si certificate asemanatoare pentru matematica, limba romana, etc.? Avantaje ar fi multe, incepind de la o garantie mai consistenta a corectitudinii (avantajul competitiv al unui astfel de institut de testare vine tocmai din corectitudine) si terminind cu faptul ca aceste teste pot fi repetate (actualmente, media de bacalaureat este batuta-n cuie, ceea ce mi se pare profund incorect). In fine, ar elimina arbitrariul mediilor din timpul scolii (este evident ca altceva inseamna nota 8 intr-o anumita scoala si cu totul altceva in alta - in detrimentul celor buni, din pacate...) iar nota ar redeveni un instrument pedagogic.
Sper ca v-am naucit
Sper din tot sufletul ca dupa acest seism provocat de scandalul bacalaureatului nimic sa nu mai fie ca inainte. Cred sincer ca scoala romaneasca are nevoie de un "grassroots revolution" si de strategii de soc pentru a reveni la viata.
O zi buna tuturor,
Diana