Dacă studiem Legea nr. 193/2006 şi Normele metodologice de aplicare a legii, înţelegem de ce sunt diferenţe, privind numărul şi valoarea tichetelor cadou.
Astfel, Art. 1 din lege prevede că angajatorii pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou, iar Normele metodologice stabilesc că angajatorii pot utiliza tichete cadou, în limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevăzute în bugetele proprii, aprobate potrivit legii, în poziţii distincte de cheltuieli denumite "Tichete cadou". Formularea "pot utiliza" a determinat, probabil, pe unii angajatori să nu acorde aceste tichete cadou.
Valoarea unui tichet cadou (conform Art. 7 din lege) este de 10 lei (RON) sau multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei (RON).
Normele metodologice mai stabilesc că angajatorul, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, după caz, vor stabili prin Regulament intern de acordare a tichetelor cadou, clauze care să prevadă:
- stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor pentru care se vor acorda salariaţilor tichete cadou;
- valoarea lunară a tichetelor cadou;
- criteriile de selecţie, privind stabilirea salariaţilor care primesc tichete cadou, ţinând seama de condiţiile concrete de lucru în care îşi desfăşoară activitatea unele categorii de salariaţi, de priorităţile socioprofesionale şi de alte elemente specifice activităţii;
- criterii şi perioade pentru care salariaţii nu primesc tichete cadou.
Iată de ce, la nivel naţional, sunt cadre didactice care au primit câte 1-21 tichete cadou, de valori variind între 10 şi 50 lei fiecare, aşa cum sunt şi cadre didactice care nu au primit nimic. Cadrele didactice din Bucureşti, spre exemplu, beneficiază de câte 7 tichete cadou în valoare de 50 lei (RON) fiecare, de câte 6 ori într-un an calendaristic, ceea ce înseamnă o valoare totală de 2.100 lei (RON).