CONGRES NATIONAL AL INVATATORILOR / INSTITUTORILOR

CONGRES NATIONAL AL INVATATORILOR / INSTITUTORILOR

Mesajde vioreldolha » 06 Sep 2006, 11:53

CONGRES NATIONAL AL INVATATORILOR / INSTITUTORILOR

In Arad in perioada interbelica a avut loc un Congres al Invatatorilor din Romania.

In 28-29 octombrie 2006 vrem sa organizam iar un astfel de forum national in jud. Arad.

Cine sa participe?
Doi invatatori/institutori din fiecare judet.

Cine sa fie acestia?
a)In judetele in care exista asociatii judetene, acestea ii vor delega.

b)In judetele unde nu exista asociatii, delegatii vor fi desemnati de comitetul de initiativa -un grup de invatatori (indiferent de numar)- care intocmesc un proces verbal unde isi exprima hotararea de a infiinta in viitor o asociatie care va fi deschisa si celorlalti colegi din judet. In anexa vor fi datele lor de identificare si semnaturile.

c)Participari in nume personal (mai ales din judetele-multe din pacate- in care nu sunt constituite asociatii ale invatatorilor).

Posibila ordine de zi a CONGRESULUI:
a)Sa se constituie o uniune/federatie/congres/colegiu/for care sa dea o reprezentare nationala. Aceasta s-ar constitui din asociatiile deja existente, la care s-ar adauga si cele ce se vor constitui in viitor.

b)Sa ajute grupurile de initiativa in a se constitui in asociatii (procedura-simpla, model de statut etc), pentru judetele unde nu exista asociatii.

c)Dezbateri privind invatamantul primar si/sau o rezolutie in acest sens. Vom invita si un reprezentant al MEC si al ISJ Arad.
d)Alte probleme.

Finantarea:
Reprezentantii judetelor si-ar suporta cheltuielile de transport si cazare-masa 2 zilex35-40 lei (pot obtine acesti bani si de la asociatiile deja constituite sau sindicatele in care sunt membri daca fac o cerere sau chiar de la scoli sau alti sponsori)

De ce?
a)Ar fi bine sa existe la nivel judetean dar si national cate o asociatie a invatatorilor (care ii asimileaza sigur si pe institutori). Asa era in perioada interbelica si fiecare avea o activitate si un patrimoniu serios (acesta ar trebui sa se reintoarca in timp in proprietatea sau folosinta invatatorilor-dar nu acesta este scopul principal). Ar urma apoi ca sa se constituie o uniune/federatie/congres/colegiu/for care sa dea o reprezentare nationala.
b)Exista asociatii profesionale carora legiuitorul le-a dat competente mari (vezi Colegiul Medicilor etc). Trebuie intai sa existe si sa isi dovedeasca seriozitatea. Si pe langa MEC exista un Consiliu Consultativ.
In Arad avem o asemenea asociatie. Despre ea se poate citi pe www.aiarad.ro Acolo se gaseste si statutul dupa care eventual se pot inspira doritorii. Procedura infiintarii nu este foarte complicata. Cativa invatatori o pot infiinta.
Pe site-ul ministerului justitiei am gasit in registrul asociatiilor ca in Romania invatatorii au constituit asemenea asociatii in urmatoarele judete:
1.asociatia invatatorilor BUCOVINENI"George Tofan"Radauti SUCEAVA presedinte Moscaliuc Viorica
2.asociatia invatatorilor CARAS-SEVERIN presedinte Onetiu Sofia
3.asociatia invatatorilor din judetul ARAD presedinte Dolha Viorel Danut
4.asociatia invatatorilor si institutorilor MEHEDINTI presedinte Popescu Gheorghe
5.asociatia invatatorilor si lucratorilor din invatamant jud. DAMBOVITA presedinte Iancu Milea
6.asociatia invatatorilor "timiseni" TIMIS presedinte Miclaus Vasile
Rog pe cei care au date de contact ale acestor asociatii de mai sus sa mi le trimita cat mai repede. Multumesc.
c)Structurarea unei societati civile in Romania este o dorinta a UE. Unii dintre noi chiar cred ca acest lucru este in interesul societatii romanesti. Inainte de a invata copiii sa colaboreze, sa comunice, sa manifeste solidaritate, sa nu fie doar spectatori ai vietii sociale, ar trebui ca noi, dacalii sa fim un model si in acest sens, sa ne formam aceste deprinderi si atitudini sau sa uzam de ele daca credem ca le avem.
Sunt programe ale UE care incurajeaza si finanteaza infiintarea de asociatii pe criterii profesionale si nu numai. Sper ca pentru urmatoarea intalnire si urmatoarele activitati sa primim finantare bazata pe proiecte ale asociatiilor invatatorilor din tara si de la nivel national.
Sunt sigur destui invatatori entuziasti, dornici sa se implice. Au acum ocazia sa o faca.

Cum va puteti inscrie?
Pana la 1 octombrie trimiteti datele dumneavoastra (ale celor desemnati de asociatia existenta sau de grupul de initiativa) la didactic@rdslik.ro
Va voi comunica apoi imediat sau pana in 5 octombrie unde sa trimiteti un mic avans din cei 70-80 lei.

Cu bine,
Viorel Dolha
presedintele Asociatiei Invatatorilor din jud Arad
www.aiarad.ro
didactic@rdslink.ro
0744195155
0723259290
fax 0257 282441

PS Ar fi minunat daca ati anunta despre aceasta actiune si colegi din alte judete sau sa postati pe foumuri ale ISJ-urilor.
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Mesajde marian_dorin » 06 Sep 2006, 23:20

MULTUMIM FRUMOS PENTRU TOATE ACESTE INFORMATII!!!
Ne(ma)bucura ideea aceasta...
Multumim , domnule Viorel , pentru initiativa domniei dumneavoastra!
Sper sa o tineti tot asa si pe viitor , si totodata , mult succes in legatura cu respectivul congres!!!
Marian , un tanar "pe bancile scolii"...
marian_dorin
 
Mesaje: 316
Membru din: 28 Sep 2005, 13:25
Localitate: SIBIU

felicitari

Mesajde vasile » 07 Sep 2006, 17:08

Il felicit pe Viorel pentru initiativa si ...va rog sa nu ratati un astfel de moment!
Am o corectura de facut. Asociatia Invatatorilor Timiseni si-a schimbat denumirea in Asociatia Invatatorilor Banateni, iar presedinte este d-na Maria Varsandan.
Vasile Miclaus Sc nr. 7 Timisoara
vasile
 
Mesaje: 32
Membru din: 07 Noi 2003, 15:14

ASOCIATIA INVATATORILOR CARAS-SEVERINENI ESTE COORGANIZATOR

Mesajde vioreldolha » 08 Sep 2006, 01:36

ASOCIATIA INVATATORILOR CARAS-SEVERINENI ESTE COORGANIZATOR
Cu bucurie anunţăm ca Asociaţia Învăţătorilor Caraş-Severineni prin preşedintele Sofia Oneţiu din Reşiţa este coorganizator cu drepturi depline al aşteptatului eveniment din 28-29 oct 2006.
Cartea de vizită a asociaţiei din Caraş-Severin este impresionantă şi aşteptăm cu nerăbdare întâlnirea pentru a ne bucura de reuşitele lor, pentru a învăţa unii de la alţii, pentru a pune ţara la cale şi pentru a exersa solidaritatea de branşă.
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

ADRESA DE CONTACT CORECTA

Mesajde vioreldolha » 08 Sep 2006, 14:38

ADRESA DE CONTACT CORECTA este didactic@rdslink.ro
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

INVATATORI DE ETNIE MAGHIARA SI INV. ROMANI DE PESTE HOTARE

Mesajde vioreldolha » 12 Sep 2006, 13:29

Contam si pe participarea la Congres a colegilor invatatori de etnie maghiara.
Se pare ca vom avea la Arad cu aceasta ocazie si invatatori romani de peste hotare.
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Mesajde invatator » 16 Sep 2006, 22:05

Mi-ar placea sa stiu ca, intr-un oarecare timp, putem deveni chiar un grup de presiune; va dati seama cati invatatori sunt in tara? Asta ca sa avem si noi unde sa dezbatem teme f serioase, nu? Pana la a ne consulta cineva!

- Dezavuarea invatamantului romanesc
- Politizarea invatamantului romanesc
- Prapastia tot mai larga dintre invatamantul primar si cel gimnazial
- Realitatea scolii romanesti de la sate
- Pozitia dascalului in societate
.....ar mai fi, nu?

Un congres al invatatorilor este foarte pretentios spus; sper sa onoram pretentia.
Succes!
invatator
 
Mesaje: 525
Membru din: 25 Iul 2004, 17:25
Localitate: Ocna Mures

Mesajde vioreldolha » 17 Sep 2006, 17:43

Au devenit coorganizatori ai evenimentului si Asociatia Invatatorilor Banateni (presedinte Maria Varsandan) si Asociatia Romana pentru o Scoala Moderna Arad (presedinte Alexandra Simandan).
Pe langa multele judete care si-au anuntat prezenta (desi termenul limita este 1 oct.) ne-au confirmat ca vor fi printre noi la Arad si invatatori romani din Serbia, Ucraina, R.Moldova (inclusiv Transnistria), Macedonia.
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

DIN ISTORICUL CONGRESELOR INVATATORESTI

Mesajde vioreldolha » 17 Sep 2006, 21:13

I.
Din 1900 învatatorii îsi tineau regulat congresul lor, unde discutau chestiuni la ordinea zilei în învatamântul primar.
La toate Congresele, Spiru Haret era nelipsit si îsi nota în carnetul sau orice idee buna care putea fi luata în seama. Se declara colaboratorul lor, al învatatorilor, nu seful lor: “Eu privesc pe toti cei care fac parte din acest corp ca pe niste barbati meniti a aduce la îndeplinire o mare opera. Într-adevar, corpul didactic, care în trecut îsi limita toata activitatea în treburile pur scolare, azi se manifesta în mod foarte larg, luând parte însemnata în evolutia activitatii noastre sociale. Va ramâne sa mentineti locul înalt pe care l-ati câstigat singuri în fata lumii.” Sunt vorbele lui Haret de la Congresul de la Bucuresti, din 1904. Li s-a oferit învatatorilor posibilitatea sa se considere nu doar simpli slujbasi al statului, ci sa-si înmulteasca singuri ocupatiunile, sa fie elementele cele mai active ale comunitatilor în mijlocul carora traia traiau “sa atace din toate partile ignoranta” cum spunea Fl. Cristescu – un învatator de la Rosiori de Vede raspândind cât mai mult si cât mai departe “lumina cea binefacatoare a culturii”. Pentru aceasta a introdus în programele scolilor normale studiul contabilitatii, masuri despre datoriile învatatorilor, despre cum se pregatea si cum se tinea o conferinta etc. Dupa absolvire învatatorii erau chemati la conferinte judetene, la cercuri culturale, la congrese pe tara. Haret a initia calatoriile de vacanta, pentru ca slujbasii scolilor sa-si cunoasca tara si sa vorbeasca copiilor despre ea. Multi dintre ei au si lasat si pe hârtie impresiile lor. Pe unii învatatori I-a trimis în tarile straine sau în tarile Apusului, în Danemarca, Suedia, Norvegia, Germania, Olanda, Belgia sau Italia si sunt multi dintre acestia care au ajuns apoi în fruntea institutiilor culturale din tara.
Învatatorul trebuie sa fie, dupa Spiru Haret, cel putin ca intentie “harnic, modest, devotat si muncitor priceput, muncitor pentru îndreptarea spre bine a tarii noastre”. La 24 ianuarie 1908 Haret declara în Parlament: “M-am straduit ca din învatatori si preoti sa creez o forta pe care s-o îndreptez întreaga contra starii de ignoranta si de decadere a taranimii sub toate formele ei”
A reusit el? Nicolae Iorga rezuma gândul foarte multor români când spunea la Congresul învatatorilor din 1907: “când va vorbesc despre el, în semn de respect, sculati-va în picioare,,.

II.

Astfel, până în anul 1917 nu s-a predat limba română în şcolile din Basarabia. În acest an, însă, sub presiunea evenimentelor a luat naştere Asociaţia profesorilor în învăţătorilor moldoveni din Basarabia şi de dincolo de Nistru care, la Congresul învăţătorilor din 10-13 aprilie 1917, a impus un caracter naţional şcolilor şi a decretat organizarea de cursuri de vară pentru însuşirea limbii române de către învăţători. La 17-18 aprilie, a avut loc Congresul cooperatorilor basarabeni, iar la 19-20 aprilie - Congresul preoţilor, ca între 21 şi 24 mai, să se ţină Congresul ţăranilor. Aceste congrese relevau renaşterea spiritului românesc în Basarabia.

14 aprilie se înfiinţase "Asociaţia învăţătorilor moldoveni din Basarabia şi de dincolo de Nistru". Congresul învăţătorilor români din Rusia, ţinut la Odessa, a cerut pentru transnistrieni serviciu religios, şcoli, inspectorat şcolar, episcopie la Dubăsari, seminar la Odessa, toate în limba română.

In mai 1917 (*deci cand Basarabia era inca a Rusiei) a avut loc la Chisinau Congresul Invatatorilor. Invatatorii din Basarabia au propus, in cadrul acestui concres, in unanimitate "Nationalizarea scoalelor si a altor institutii obstesti in Basarabia" adica folosirea limbii romane, etc, adica o revenire la specificul national a acestei provincii.

Reprezentantul guvernului tarist, Serebreanski, s-a opus acestei initiative, sustinand ca limba "bastinasilor", a moldovenilor, este saraca, asemeni celei folosite de eschimosi, avand in jur de 100 de cuvinte si prin urmare, aceasta natuionalizare nu poate avea loc, lipsind tocmai elementul esential: limba.

Ion Buzdugan un membru in prezidiul acestui congres a cerut lui Alexei Mateevici (in ciuda numelui, roman 100%) pt a doua zi sa apara cu "Biblia Romaneasca", tiparita la 1688.

Va dati seama fata rusului cand romanii i-au pus in fata cartoiul ala vechi si mare tiparit in romana la 1688. In plus, tot atunci a fost citita, pe prima data poezia "Limba Noastra" a lui Mateevici: "Limba noastra-i o comoara/In adancuri infundata,/Un sirag de piatra rara/Pe mosie revarsata [...] Limba noastra-i limba sfanta,/Limba vechilor cazanii,/care-o plang si care-o canta/Pe la vatra lor taranii ..."

Da, suntem moldoveni, fii ai vechii Moldove, însă facem parte din marele trup al românismului... Trebuie să ştim că suntem români, strănepoţi de-ai romanilor... Aceasta trebuie să le-o spunem copiilor şi tuturor celor neluminaţi. Alexe MATEEVICI la congresul învăţătorilor (25-28 mai 1917)

La Congresul învăţătorilor, tot din Aprilie 1917 Pan Halippa a spus ca suntem moldoveni, facem parte din marele popor român, aşezat în România, Transilvania, Bucovina, criticând rusificarea

Un proiect, care conturează imaginea şcolii naţionale din Basarabia, este propus de Onisifor Ghibu la Congresul învăţătorilor, ce şi-a desfăşurat lucrările la 17 decembrie 1917 la Tiraspol, într-un capitol intitulat „În treaba şcolii”.
Principiile după care urma să se dezvolte învăţămîntul au fost clar expuse încă la 14 aprilie 1917 la cea „dintîi adunare slobodă” a învăţătorilor din Basarabia, care au hotărît să organizeze „Asociaţia învăţătorilor moldoveni” şi care au adoptat programul Asociaţiei, orientat spre naţionalizarea şcolii, ce a fost adus la cunoştinţa zemstvei guberniale a Basarabiei [Ibidem, p. 35]. Predarea obiectelor în limba română, studierea istoriei poporului, a limbii şi literaturii române erau obiective majore ale timpului, care solicitau din partea învăţătorilor un efort considerabil în vederea realizării mai multor sarcini expuse de Onisifor Ghibu, ctitorul reformei învăţămîntului din Basarabia în anii 1917–1918, în „Cele zece porunci ale învăţătorului moldovean”. În vara anului 1918 se votează două legi, elaborate de Simion Mehedinţi: Legea eforiilor şcolare şi Legea şcolilor pregătitoare. În prima lege se promovează ideea „unei autogestiuni şi descentralizări reale”, care după cum afirma Simion Mehedinţi, era „o lege democratică”

Un proiect, care conturează imaginea şcolii naţionale din Basarabia, este propus de Onisifor Ghibu la Congresul învăţătorilor, ce şi-a desfăşurat lucrările la 17 decembrie 1917 la Tiraspol, într-un capitol intitulat „În treaba şcolii”.
Principiile după care urma să se dezvolte învăţămîntul au fost clar expuse încă la 14 aprilie 1917 la cea „dintîi adunare slobodă” a învăţătorilor din Basarabia, care au hotărît să organizeze „Asociaţia învăţătorilor moldoveni” şi care au adoptat programul Asociaţiei, orientat spre naţionalizarea şcolii, ce a fost adus la cunoştinţa zemstvei guberniale a Basarabiei [Ibidem, p. 35]. Predarea obiectelor în limba română, studierea istoriei poporului, a limbii şi literaturii române erau obiective majore ale timpului, care solicitau din partea învăţătorilor un efort considerabil în vederea realizării mai multor sarcini expuse de Onisifor Ghibu, ctitorul reformei învăţămîntului din Basarabia în anii 1917–1918, în „Cele zece porunci ale învăţătorului moldovean”. În vara anului 1918 se votează două legi, elaborate de Simion Mehedinţi: Legea eforiilor şcolare şi Legea şcolilor pregătitoare. În prima lege se promovează ideea „unei autogestiuni şi descentralizări reale”, care după cum afirma Simion Mehedinţi, era „o lege democratică”

III.
Leon BOGA 1880–1974 S-a nĂŁscut la 15 ian. 1880 (alte surse 1886), în localitatea Vales (azi Tetovo) din Macedonia. TatĂŁl sĂŁu, Teodor Boga, se trĂŁgea dintr-o familie de aromâni A decedat la 23 iun. 1974, la Vaslui, fiind înmormântat la Cimitirul Eternitatea din Iaşi. Personalitate marcantĂŁ a culturii din Basarabia interbelicĂŁ. În iul. 1918 formeazĂŁ nucleul Asociaţiei Corpului Didactic Moldovenesc. ÎmpreunĂŁ cu Ştefan Holban a convocat Congresul ÎnvĂŁţĂŁtorilor din jud. Tighina. LanseazĂŁ iniţiativa de a edita revista Şcoala.

IV.
IASI
Sunt nume predestinate, care la simpla lor pronuntare inchid in ele caracterul omului. Ele tradeaza fie dinamismul unui individ, fie elanul sau. Iata Toni; pronuntati numele scurt ca o pocnitura de biciu. Tradeaza intr'adevar caracterul de granit al acestui om, care sintetizeaza nazuintele a zeci de mii de invatatori, astazi napastuiti si lasati de izbeliste. In viata invatatorilor, care au cunoscut momente ilustrate de oameni, buna oara Lungu, domnul Toni reprezinta o etapa.
Am cerut d-lui Toni cateva randuri pentru "Ziua". Amabil, d-l Toni ne declara:
"- Congresul invatatorilor care a avut loc recent la Iasi, are un rol mai mare decat celelalte congrese, desi fiecare congres a avut o influenta deosebita in viata invatatorilor din Romania. Congresul de la Iasi ii deosebit de important pentru ca aici s'au adunat invatatori din toate colturile tarii noastre: Ardeal, Bucovina, Basarabia si de la anul va avea un caracter international. Invatatorii vor discuta cateva din problemele pe care ii framanta. Problema scolilor superioare taranesti, e o chestiune ce intereseaza, intrucat noi totdeauna am cerut o cultura larga pentru sateni, care nu pot fi tinuti in starea de inferioritate de astazi. Tot noi invatatorii am cerut prelungirea numarului de scoli la tara si tot noi pretindem curs complimentar asa cum se face in Danemarca. O alta chestiune ce o vom dezbate e pregatirea actuala a invatatorilor care nu ne multumeste. Noi dorim invatatorilor o pregatire universala pentru a fi la inaltimea chemarii lor. Literatura tarii, dezvoltarea ei, cer o cultura mare pentru dascalul de la tara si de la oras". ZIUA, 20 decembrie 1937

Congresul invatatorilor sĂ­ -a terminat de cateva zile. Orasul nostru si-a revenit in albia melancoliei sale cronice. S'au ascultat discursuri si s'au votat rezolutiuni, etc. Ministrul Scoalelor, i-a dezarmat, aproape i-a fascinat pe invatatori. Venisera oamenii sa protesteze contra salariilor de mizerie (2000 de lei pe luna si cu retineri, 1600 de lei) contra lipsei de higiena din scoli, a lipsei de material, etc. iar ministrul declara in deschiderea congresului cam asa: "sunt alaturea de dumneavoastra cu sufletul si toata fiinta mea, recunosc lipsurile si toate nedreptatile din sistemul nostru de invatamant". Atmosfera din sala se animeaza si este foarte entuziasta. Ministrul care a reusit sa integreze pe cei 6800 de invatatori someri, a reusit sa recastige inimile congresistilor cu mare usurinta.
"Bine graiesti, mos Anghelescu" scapa spontan o vorba un invatator basarabean. "Al nostru esti!" striga un al doilea. ZIUA, 20 septembrie 1937

V.
SATU MARE
În anul 1935 a avut loc la Satu Mare Congresul învăţătorilor sub preşedenţia domnului Ţoni Dumitru, deputat şi preşedinte al Asociaţiei generale a Învăţătorilor (măreaţă sărbătoare a tuturor intelectualilor). E de menţionat faptul că în anul 1862 din oraşul Satu Mare prof. Petru Bran lansează iniţiativa unui Congres al învăţătorilor şi profesorilor români din Transilvania şi Congregaţiunilor învăţătoreşti.
Asociaţia învăţătorilor împreună cu preşedintele ei dascălul Ioan Medan dezvoltă o activitate demnă de remarcat în susţinerea şi apărarea intereselor învăţătorilor. Asociaţia a înfiinţat banca învăţătorilor, dând împrumuturi pentru construcţia de locuinţe proprii şi şcoli, de ajutoare, subvenţii şi burse. Internatul asociaţiei, numit Casa Învăţătorilor, din Satu Mare este o instituţie frumoasă şi utilă copiilor învăţătorilor şi cadrelor didactice din judeţ.
Pe lângă fiecare şcoală s-au înfiinţat biblioteci populare.
Legea Cuza suferă mai multe modificări până în 1901 când ministrul Instrucţiunii Publice ajunge Spiru Haret, un mare reformator al învăţământului românesc, căruia i se datorează şi instituţionalizarea Casei Corpului Didactic,
Casa Învăţătorului sub denumirea iniţială.
Înainte de înfiinţarea ei propriu-zisă trebuie menţionate însă alte societăţi premergătoare, cum ar fi Societatea corpului didactic primar din regatul României (1890) şi mai ales Casa Şcoalelor, instituţie de învăţământ şi cultură pe lângă Ministerul Instrucţiunii Publice (1896) (în timp ce ministrul era Petru Poni).
Casa Şcoalelor este adevăratul „strămoş al CCD-urilor deoarece avea o secţie administrativă (……..!) ce se ocupa de construirea şi administrarea locativă, precum şi o secţie pedagogică (ce cuprindea biblioteci, muzee, laboratoare şi o Direcţie a Culturii Poporului ce cuprindea Editura Casa Şcoalelor.
Editura Casa Şcoalelor a devenit extrem de importantă atât pentru cultura naţională prin publicarea unor opere valoroase ale marilor scriitori ai epocii, cât şi pentru răspândirea acestor opere în toate colţurile ţării şi în toate mediile, mai ales după înfiinţarea bibliotecilor săteşti.
Un alt moment foarte important este anul 1900, an în care ia fiinţă Asociaţia Învăţătorilor şi Învăţătoarelor din România, care în scurt timp, progresiv, şi-a creat filiale în toate judeţele, constituind forme incipiente ale CCD, având şi o puternică funcţie socială.
Istoria CCD începe în ianuarie 1902 (mai precis 2 ianuarie), când o delegaţie de învăţători a solicitat ministrului Haret înfiinţarea unui orfelinat pentru copii dascălilor. La Congresul Didactic de la Bucureşti (1-3 iulie 1902), s-a hotărât nu numai înfiinţarea Orfelinatului ci şi o Casă de Credit, Economic şi Ajutor pentru membrii Corpului Didactic.

VI.

Deschiderea Congresului Învăţătorilor din R.P.R. Joi dimineaţa s-a deschis în capitală Congresul Învăţătorilor din R.P.R.". (Luptătorul Bănăţean din 11 aprilie 1952).

VII
CHISINAU
16 sept 2001
Congresul Invatatorilor, care a fost convocat ieri la Chisinau de catre Organizatia Profesorilor Crestin Democrati (OPCD), a cerut Guvernului sa intreprinda, in regim de urgenta, "masuri de derusificare a sistemului educational" si sa excluda limba rusa ca disciplina obligatorie din scolile cu predare in limba romana si in cele ale "minoritatilor nationale neruse". Participantii la for si-au rezervat dreptul sa contracareze, prin mijloacele ce le stau la dispozitie, toate actiunile guvernarii de natrura sa afecteze invatamantul.
Ptrintr-o rezolutie adoptata de Congres, profesorii au mai cerut "neadmiterea impunerii unor conceptii antistiintifice de predare a istoriei prin substituirea Istoriei Romanilor cu asa-zisa "Istorie a Moldovei", pastrarea ca obiecte de studii a limbii si literaturii romane si abandonarea intentiei de a le inlocui cu dogmele "moldovenismului primitiv" de sorginte stalinista".
Congresul a cerut "introducerea si asigurarea predarii invatamantului religios" si "predarea obligatorie si calitativa a limbii oficiale in toate institutiile de invatamant".
Profesorii au mai solicitat Executivului sa garanteze "asigurarea metodica, materiala, si financiara suficienta pentru dezvoltarea invatamantului ca prioritate nationala; ... alocarea a cel putin 7% din produsul Intern Brut pentru necesitatile invatamantului si finantarea centralizata a invatamantului de stat", precum si "elaborarea si promovarea unei strategii nationale de reformare si dezvoltarea a invatamantului".
Congresul Invatatorilor a cerut cabinetului de ministri "sa acorde o atentie sporita" scolilor cu predare in limba romana din Transnistria. "In procesul de negocieri cu liderii de la Tiraspol, ca si in demersurile pe plan extern orientate spe depasirea conflictului transnistrean, problemele scolii trebuie sa fie mereu in fruntea preocuparilor conducerii de la Chisinau", se arata intr-o declaratie votata de Congres.
Totodata, profesorii au adoptat si un apel, potrivit caruia "un obiectiv prioritar pentru sistemul educational national este integrarea si sincronizarea lui cu cel din Romania". "Eforturile de armonizare a proceselor de invatamant din cele doua state romanesti au avut un efect benefic de importanta cardinala pentru renasterea nationala a romanilor din stanga Prutului si pentru modernizarea scolii in acord cu cele mai avansate modele internationale", a afirma in apelul respectiv.
Profesorii au mai solicitat Guvernului sa excluda "tentativele de ideologizare a Scolii si de indoctrinare a copiilor prin impunerea organizatiilor de pionieri si komsomolisti".
Mircea Ciobanu, presedintele OPCD, a spus ca in cazul in care tentativele de ideologizare a scolii vor continua, profesorii vor gasi solutii pentru a se opune acestui fenomen, inclusiv prin declararea unor greve la scara nationala.
La Congres au participat cca 1200 de profesori din toate judetele Republicii Moldova, inclusiv din autonomia gagauza si Transnistria.

La Congresul Învăţătorilor, convocat la 16 septembrie la Chişinău, au participat cca 1200 de profesori din toate judeţele R. Moldova, inclusiv din autonomia găgăuză şi din Transnistria. Forul a cerut Guvernului să întreprindă, în regim de urgenţă, "măsuri de derusificare a sistemului educaţional" şi să excludă limba rusă ca disciplină obligatorie din şcolile cu predare în limba română şi în cele ale "minorităţilor naţionale neruse". Participanţii la for şi-au rezervat dreptul să contracareze, prin mijloacele ce le stau la dispoziţie, toate acţiunile guvernării de natură să afecteze învăţămîntul. Printr-o rezoluţie adoptată de congres, profesorii au mai cerut "neadmiterea impunerii unor concepţii antiştiinţifice de predare a istoriei prin substituirea Istoriei Românilor cu asa-zisa "Istorie a Moldovei", păstrarea ca obiecte de studii a limbii şi literaturii române şi abandonarea intenţiei de a le înlocui cu dogmele "moldovenismului primitiv" de sorginte stalinistă".
Congresul a cerut introducerea şi asigurarea predării învăţămîntului religios şi predarea obligatorie şi calitativă a limbii oficiale în toate instituţiile de învăţămînt. Profesorii au mai solicitat Executivului să garanteze asigurarea metodică, materială şi financiară suficientă pentru dezvoltarea învăţămîntului ca prioritate naţională; alocarea a cel puţin 7% din produsul Intern Brut pentru necesităţile învăţămîntului şi finanţarea centralizată a învăţămîntului de stat.
Congresul Învăţătorilor a cerut cabinetului de miniştri să acorde o atenţie sporită şcolilor cu predare în limba română din Transnistria. Totodată, profesorii au adoptat şi un apel, potrivit căruia "un obiectiv prioritar pentru sistemul educaţional naţional este integrarea şi sincronizarea lui cu cel din România". Profesorii au mai solicitat Guvernului să excludă "tentativele de ideologizare a şcolii şi de îndoctrinare a copiilor prin impunerea organizaţiilor de pionieri şi komsomolişti".
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

TEXTUL COMPLET AL INVITATIEI

Mesajde vioreldolha » 20 Sep 2006, 09:08

Stimate Colege şi Stimaţi Colegi.

Vă invităm la Congresul Naţional al Învăţătorilor/ Institutorilor care se va desfăşura la Arad în 28-29 octombrie 2006.
,,Bogaţi în lipsuri, în îndatoriri şi în iubiri de moşie, apropiaţi-vă de sufletele noastre, ridicaţi-le până unde poate vrednicia şi conştiinţa voastră trează. Aşa Vă vrem!’’ le spunea în cuvântul de întâmpinare participanţilor la al V-lea congres învăţătoresc din 5-7 august 1923 ţinut la Arad N. Cristea în numele învăţătorilor arădeni.

Posibila ordine de zi a CONGRESULUI din 28-29 oct. 2006:
a)Constituirea unui organism naţional în care se va regăsi câte un reprezentant al fiecărui judeţ şi sector din capitală desemnat de grupul prezent la Arad din chiar acel judeţ/sector indiferent dacă în acel judeţ/sector este sau nu constituită o asociaţie a învăţătorilor.
b)Să se constituie cu personalitate juridică o uniune/federaţie/congres/colegiu/for care să dea o reprezentare naţională. Aceasta s-ar constitui din asociaţiile deja existente ale învăţătorilor sau alte asociaţii din învăţământ în care învăţătorii au o mare pondere, la care în timp s-ar adăuga şi cele ce se vor constitui în viitor.
c)Să ajute grupurile de iniţiativă în a se constitui în asociaţii (procedura- este simplă, model de statut etc), pentru judeţele unde nu există asociaţii.
d)Dezbateri privind învăţământul primar şi/sau o rezoluţie în acest sens. Vom invita şi reprezentanţi ai autorităţilor centrale, locale, ai MEC şi ai ISJ Arad. Suntem siguri că ne vor ajuta, onora cu prezenţa şi încuraja înalţi demnitari şi lideri de opinie fiindcă ceea ce facem este conform trendului european şi în acord cu politica statului român de dezvoltare a societăţii civile. Şi-au anunţat deja participarea şi învăţători români de peste hotare.
e)Alte probleme.
Scopul congresului
a)În perioada interbelică în fiecare judeţ exista o astfel de asociaţie şi fiecare avea o activitate şi un patrimoniu serios (acesta ar trebui sa se reîntoarcă în timp în proprietatea sau folosinţa invatatorilor-dar nu acesta este scopul principal).
b)Există asociaţii profesionale cărora legiuitorul le-a dat competenţe mari (vezi Colegiul Medicilor etc). Trebuie întâi să existe şi să îşi dovedească seriozitatea. Şi pe lângă MEC există un Consiliu Consultativ.
În Arad avem o asemenea asociaţie. Este încă un cadru în care colegii învăţători îşi cresc prestigiul lor şi al învăţătorului în general. Publicăm câteva periodice în care au ocazia să se afirme colegi de ai noştri, realizăm proiecte în parteneriat cu IŞJ, cu autorităţile publice, unele chiar girate de MAE, derulăm programe de formare cu avizul CCD conduse de învăţători desemnaţi de noi, pentru unul dintre ele dorim să obţinem recunoaştere spre a elibera credite transferabile. Despre ea se poate citi pe www.aiarad.ro Acolo se găseşte şi statutul după care eventual se pot inspira în viitor doritorii. Procedura înfiinţării nu este foarte complicată. Câţiva învăţători o pot înfiinţa fiind deschisă apoi tururor doritorilor din judeţ. Rezultate, poate mai notabile, ştiu că o au şi asociaţile învăţătorilor din Caraş-Severin şi Timiş.
c)Structurarea unei societăţi civile în România este o dorinţă a UE. Unii dintre noi chiar cred că acest lucru este în interesul societăţii româneşti. Înainte de a învăţa copiii să colaboreze, să comunice, să manifeste solidaritate, să nu fie doar spectatori ai vieţii sociale, ar trebui ca noi, dascălii să fim un model şi în acest sens, să ne formăm aceste deprinderi şi atitudini sau să uzăm de ele dacă credem că le avem.
Sunt programe ale UE care încurajează şi finanţează înfiinţarea de asociaţii pe criterii profesionale şi nu numai. Sper ca pentru următoarea întâlnire şi următoarele activităţi să primim finanţare bazată pe proiecte ale asociaţiilor învăţătorilor din ţara şi de la nivel naţional. Sunt sigur destui învăţători entuziaşti, dornici să se implice. Au acum ocazia să o facă.
d)Acest congres nu este un for sindical şi nu se substituie sindicatelor, a căror colaborare este însă firesc să o primească şi ofere. Asociaţiile învăţătorilor sunt asociaţii profesionale. Ele trebuie să îşi câştige încrederea colegilor şi a autorităţilor prin seriozitate spirit constructiv, putere de convingere şi înalt profesionalism.
Acest congres vrea în primul rând să creeze un for prin care învăţătorii care fac parte din el să devină o singură voce, unită şi credibilă. Urmăreşte ca acum, dar şi în viitor să dea soluţii autorizate problemelor care stau în calea progresului şcolii şi creşterii prestigiului învăţătorului. În multe puncte va fi sigur în ton cu soluţiile MEC şi în multe cazuri va emite propuneri prin care să se crească exigenţa de ordin calitativ în exercitarea propriei profesii. Vor fi şi multe semnale de alarmă şi propuneri făcute către MEC şi alte foruri competente în speranţa că vor fi agreate sau cel puţin analizate. În mod cert Congresul nu va fi împotriva nimănui ci pentru a confirma celor care conduc sintemul de învăţământ unele dintre măsurile deja în vigoare, de a încuraja sau amenda unele intenţii supuse dezbaterii publice şi de a veni cu propuneri noi.
Prin echilibrul abordărilor, prin competenţa cu care va găsi soluţii, prin acţiunile generoase la care va purcede, forul care se va constitui la Arad trebuie să devină un actor al cărui parteneriat să îl caute chiar autorităţile de decizie în domeniu şi nu numai.
Participanţi
Conform chemării lansate de noi şi agreată de cei care s-au anunţat până acum, participanţii la congres se pot afla în una dintre situaţiile de mai jos:
a)În judeţele în care există asociaţii judeţene, acestea îi vor delega.
b)În judeţele unde nu există asociaţii, delegaţii vor fi desemnaţi de comitetul de iniţiativă -un grup de învăţători (indiferent de număr)- care întocmesc un proces verbal unde îşi exprimă hotărârea de a înfiinţa în viitor o asociaţie care va fi deschisă şi celorlalţi colegi din judeţ. În anexă vor fi datele lor de identificare şi semnăturile.
c)Participări în nume personal (mai ales din judeţele-multe din păcate- în care nu sunt constituite asociaţii ale învăţătorilor).
Sunteţi invitaţii noştri şi de a participa în nume personal, dar mai mare ne-ar fi bucuria dacă aţi fi delegatul/delegaţii unui grup de iniţiativă judeţean.
Reprezentanţii judeţelor/sectoarelor îşi vor suporta cheltuielile de transport (de fapt 50% este reducere) şi cazare-masă 2 zilex35-40 lei (pot obţine aceşti bani şi de la asociaţiile deja constituite sau sindicatele în care sunt membri dacă fac o cerere sau chiar de la şcoli sau alţi sponsori).
Cum vă puteţi înscrie?
Cât mai repede, dar cel târziu până la 1 octombrie trimiteţi datele dumneavoastră (ale celor desemnaţi de asociaţia existentă sau de grupul de iniţiativă sau în nume personal) la didactic@rdslink.ro Cei care s-au înscris deja, dar şi cei care se vor înscrie zilele următoare sunt rugaţi să ne transmită pe lângă e-mail şi un număr de telefon pentru o bună comunicare. Pentru ca dumneavoastră să puteţi afla dacă sunt şi alţi colegi din judeţul dumneavoastră care s-au înscris , iar ei să ştie de dumneavoastră, ar fi bine să postaţi şi pe forumurile dedicate învăţătorilor de pe www.edu.ro şi www.didactic.ro intenţia dumneavoastră. Cei care nu vor să posteze această intenţie, pot să comunice participarea lor doar la didactic@rdslink.ro . Vă voi comunica până în 5 octombrie unde să trimiteţi un mic avans din cei 70-80 lei.

Vă mulţumesc în numele Asociaţiei Învăţătorilor din jud Arad, Asociatiei Învăţătorilor Caraş-Severineni (preşedinte Sofia Oneţiu), Asociaţiei Învăţătorilor Bănăţeni (preşedinte Maria Vărşăndan) şi Asociaţiei Române pentru o Şcoală Modernă Arad (preşedinte Alexandra Şimăndan)-coorganizatori!
Viorel Dolha
preşedintele Asociaţiei Învăţătorilor din jud Arad
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Despre congresul invatatorilor de la Iasi-1937

Mesajde vioreldolha » 20 Sep 2006, 16:55

D.V. TONI - Presedintele Asociatiei Invatatorilor din Romania vorbeste ziarului "Ziua" despre situatia invatatorilor de astazi (II) 21 decembrie 1937

"O chestiune vitala a congresului nostru a fost discutarea starei materiale a invatatorului. Statul si Comuna nu fac indeajuns pentru invatatori. Nu se poate concepe scoala fara combustibil, nehigienica, fara servitori cu comitete scolare sarace, autoritati comunale ostile scoalei. Vom cere asigurarea existentei scoalei prin marirea cotei, pentru ca ii rusinos ca scoala de astazi sa se mentie in halul de astazi.
Salarizarea nu e mai putin importanta. Desi d-l ministru Anghelescu a obtinut satisfacerea a doua doleante de ale noastre, trebuie sa se stie ca avem mari revendicari generale. Cerem un salariu mai omenesc pentru invatatorii incepatori, a caror soarta e mai rea decat in toate partile Europei. Deasemenea invatatorii Romaniei Mari vor protesta in contra tendintelor revizioniste si isi vor spune raspicat cuvantul ca hotarele Romaniei nu se pot clinti.
Ceea ce doresc eu invatatorimei romane este sa fie unita si mai solidara. S'a spus ca ultimul congres al invatatorilor a fost unul politic, eu unul spun ca nu este asa. Am luptat cu hotarare contra imixtiunii politice in mijlocul nostru si avem satisfactia sa vedem ca invatatorimea e concentrata asupra situatiei ei si nu la altceva. Multumirile noastre catre d-l ministru e o datorie a noastra si nu se poate da nici o interpretare politica".
O strangere de mana si convorbirea noastra ia sfarsit.
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Mesajde invatator » 20 Sep 2006, 21:56

1937...................2006, ce conteaza timpul? Suntem la fel de nevoiasi, depreciati si politizati sau atunci macar luptau impotriva acestor stari?!
invatator
 
Mesaje: 525
Membru din: 25 Iul 2004, 17:25
Localitate: Ocna Mures


Înapoi la Invatamant primar

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Bing [Bot] şi 5 vizitatori