Cum privim istoria?

Cum privim istoria?

Mesajde danis2176 » 25 Aug 2004, 11:35

Cum privim istoria? Ca pe o stiinta sau ca pe o materie ce ne ajuta doar sa crestem patrioti? Daca vrem sa crestem patrioti, atunci ar trebui sa injumatatim istoria si sa predam doar acele lectii din care sa razbata dorinta acuta a poporului roman pentru independenta si neatarnare, pentru eliberare de sub jugul exploatator al mosierimii etc si etc. Cred ca e cazul sa ne debarasam de toate acestea si sa incepem sa prezentam istoria asa cum e, fara sa ascundem sau sa fardam adevarul.
Un profesor de istorie nu are voie sa fie subiectiv, chiar daca e vorba de istoria poporului roman si chiar daca e vorba de patriotism. Ce ne facem cand copilul descopera adevaruri pe care profesorul sau a omis sa i le spuna? Ce ne facem cand va descoperi ca Al. I. Cuza era un inrait jucator de poker si un mare admirator al femeilor? L-a facut asta mai putin roman sau mai putin patriot? Eu cred ca nu. Procedand asa cu copiii riscam sa punem sub semnul intrebarii tot ceea ce elevul a asimilat din istorie. Odata ce a descoperit ca profesorul lui, pe care il asculta cu atat interes si care a fost un model pentru el, nu i-a spus adevarul, intregul lui sistem de valori se va narui. Ne permitem sa riscam una ca asta?
Istoria de clasa a VIII-a este un pas spre patriotism, sentiment ce trebuie inculcat in fiecare dintre elevii nostri. Ei bine, la finalul manualului de clasa a VIII-a, le citesc copiilor un pasaj din H.R. Patapievici, din Politice. Pasajul reprezinta o parte dintr-o scrisoare adresata lui Al. Palelologu, in care Patapievici face o radiografie destul de dura la adresa poporului roman. Sunt sigur ca stiti pasajul. Ce ii invat pe copii? Ca Romania poate fi iubita si altfel decat o fac Vadim si Funar. Nu de alta, dar foarte multi elevi de clasa a VIII-a sunt entuziasmati de Vadim si Funar. Asta spune ceva, nu?
Avatar utilizator
danis2176
 
Mesaje: 88
Membru din: 19 Aug 2004, 12:54
Localitate: timisoara

Mesajde efodorean » 25 Aug 2004, 12:48

Cred ca istoria unui popor nu poate fi invatata intr-un an scolar,cu o ora pe saptamana sau o jumatate cat avem la clasa a IV-a.Din experienta de 30 de ani pot spune ca pentru elevii de 10 ani istoria trebuie prezentata ca o "poveste"(a istorisi)in care sa fie insistat pe patriotism,dar sa se aminteasca si despre unele fapte reprobabile ale marilor figuri ale neamului.Mi se pare greu accesibil (pentru copilul de 10 ani)sa invete istoria citind trei randuri despre un domnitor,privind o imagine,memorand date istorice.Cel mai bine ar fi ca noi sa le prezentam cateva povestiri cu continut istoric si apoi,voi profesori de istorie,adevarati cunoscatori ai evenimentelor istorice si ai noilor metode de predare-invatare a istoriei sa incepeti predarea acestei discipline atat de frumoase si cu un potential educativ si formativ deosebit.
Ecaterina
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Mesajde danis2176 » 25 Aug 2004, 15:32

Eu am incercat sa implementez un alt sistem la clasele a IV-a: acolo unde se poate si imi permite directorul scolii si colegii invatatori, predau eu istoria, fara sa cer rasplata materiala. In felul asta ii cunosc mai bine pe copii si imi pot face planificari mult mai la obiect si ii obisnuiesc pe copii ci stilul meu. Dar, nu intotdeauna exista destula deschidere pentru asa ceva. Din pacate.
Avatar utilizator
danis2176
 
Mesaje: 88
Membru din: 19 Aug 2004, 12:54
Localitate: timisoara

Mesajde efodorean » 25 Aug 2004, 16:29

:oops: Este foarte bine ca ai uneori posibilitatea sa predai si la clasa aIV-a.In felul acesta faci ca studiul istoriei in clasa a V-a sa nu mai reprezinte o dificultate pentru copii.
:twisted: Era o vreme cand la clasa a IV-a se organizau schimburi de experiente intre invatatorii clasei respective si profesorii care urmau sa preia clasa in anul urmator.Actiunile de acest tip erau utile ata pentru profesori cat mai ales pentru elevi.Pacat ca,din lipsa de timp,suntem intr-o goana continua,si pentru ca asemenea activitati nu se platesc,mai nou nu prestam decat activitati care sunt platite,asemenea schimburi de experienta nu se mai fac.
Ecaterina
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Mesajde hellen » 24 Oct 2004, 21:46

Stimati colegi!
Nu uitati ca programa poate fi si in favoarea noastra, printr-o planificare personalizata poti sa castigi ore si sa studiezi subiecte carora sa le acorzi atentie maxima!
Trebuie sa deschidem elevului apetitul pentru istorie...nu sa-l indoctrinam! In momentul in care incepi o prelegere fara de sfarsit l-ai pierdut! Da-i un fir...e neaparat necesar sa activam lectia ca sa devina interesanta. Sunt atatea metode care nu se folosesc din comoditate unii nici nu au auzit de ele! Cine foloseste :
-Turul galeriei
-Circhinele
-lucrul in perechi
-brainstormingul
-stiu/vreau sa stiu/am invatat
-metoda SINELG
-mozaic
-fotografia
....si multe alte tehnici care fac ca invatarea sa fie eficienta si sa dezvolte gandirea critica a elevului.
Noi profesorii tineri trebuie sa schimbam metoda la clasa...spunea un formator de-al meu..."noi cei de la firul ierbii"!
hellen
 
Mesaje: 8
Membru din: 24 Noi 2003, 23:28

Mesajde danis2176 » 24 Oct 2004, 22:30

-Turul galeriei
-Circhinele
-lucrul in perechi
-brainstormingul
-stiu/vreau sa stiu/am invatat
-metoda SINELG
-mozaic
-fotografia

Sincer, de majoritatea nici nu am auzit. Folosesc lucrul in perechi, ciorchinele si fotografia. m-as bucura foarte mult daca m-ai pune si pe mine in tema cu taote aceste metode, cine stie, poate reusesc sa le si aplic.
stiu ca trebuie sa schimbam metodele si sunt deschis la orice propunere viabila. astept raspunsul tau. daca ai ceva materiale mi le poti trimite la adresa din profil.
Avatar utilizator
danis2176
 
Mesaje: 88
Membru din: 19 Aug 2004, 12:54
Localitate: timisoara

Mesajde andronescu » 02 Sep 2006, 22:33

Cine a propus noile metode trebuia sa le explice,sau poate le-a luat dintr-o metodica de predare.Bine ar fi sa le luam pe rind, sa le explicam,sa povestim fiecare ce metode folosim ca sa putem face istoria sa fie invatata,inteleasa si indragita.De exemplu eu folosesc exemplele din filme,documentare, CD,AEL(dar sunt putine lectii realizate)Predarea lui Mihai Viteazul folosind si filmul lui Sergiu Nicolaescu te ajuta sa explici actiunile sale,de ce nu a rezistat unirea celor trei tari.Apoi despre Napoleon avem casete video,harti cu desfasurarea luptelor in miscare(pe care le poti gasi si pe net)Dialogul permanent cu elevii ajuta f. mult.Apoi se pot spuneinformatii private despre oamenii mari,dar sa nu amestecam viata privata cu cea publica.Alex.I.Cuza a facut multe greseli in viata sa particulara,dar cine a inceput procesul de modernizare al Romaniei??
andronescu
 
Mesaje: 19
Membru din: 01 Iul 2006, 16:48

Mesajde virginia_garjoi » 08 Sep 2006, 22:10

"METODE MODERNE DE INVATARE-EVALUARE",autoare Mariana Pintilie,editura EURODIDACT,Cluj Napoca,2002 este o culegere care cuprinde metode moderne utile claselor V-XII.
Avatar utilizator
virginia_garjoi
 
Mesaje: 374
Membru din: 22 Ian 2006, 21:00
Localitate: Brasov


Înapoi la Istorie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori