SCANDALOASA PROGRAMA DE ISTORIE

SCANDALOASA PROGRAMA DE ISTORIE

Mesajde vioreldolha » 13 Apr 2006, 11:19

Cititi despre scandaloasa programa de istorie la adresa: http://www.aiarad.ro/forum/viewforum.php?f=10
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Mesajde teddyy » 04 Mai 2006, 19:58

Astazi cam toate lucrurile din invatamant sunt scandaloase si rusinoase, am ajuns de rasul lumii, nu mai exista respect pentru profesori , pentru nimik. De programa ce sa mai zic!!!jalnika, acesta este invatamantul romanesc, si cand mai auzi pe unii spunand ca o ducem bine iti vine sa-i dai una in Numele Tatalui de sa nu se vada!!offfffffff ce zile am ajuns!!! :cry:
Avatar utilizator
teddyy
 
Mesaje: 88
Membru din: 17 Oct 2005, 18:19

NOUA PROGRAMA TREBUIE AMENDATA URGENT

Mesajde vioreldolha » 11 Iun 2006, 22:26

SCANDALOASA NOUĂ PROGRAMĂ DE ISTORIE TREBUIE AMENDATĂ DE URGENŢĂ
FOSTUL MINISTRU ÎL ÎNLOCUIEŞTE PE FERDINAND CU ASTERISC ŞI OBELIX
O PROGRAMĂ FĂRĂ BASARABIA
PROGRAMA DE ISTORIE ÎI SCOATE PE ENGLEZI, BRATIENI, MANIU SI PE FERDINAND DIN SCOALA
A apărut o nouă programă şcolară de istorie şi geografie. Noua programă de geografie este aproape OK. Merge concentric de la mediul apropiat, elemente de geografie a României, la Europa. Nu enumeră limitativ ce să se studieze. Este în spiritul vremii şi nu dă nume de ape, munţi etc în programă. Lasă o libertate autorilor de manuale şi mai ales dascălilor referitor la conţinutul prin care vor atinge un obiectiv de învăţare sau altul.
Programa de istorie de clasa a IV-a are mari erori. Enumeră limitativ (ceea ce nici o programă din 1998 încoace nu o face) popoare, personalităţi, cetăţi etc.
Este o ofensă la adresa Ucrainei faptul că la rubrica ,,popoare vecine" lipsesc ucrainenii şi o ofensă la adresa Angliei fiindcă la rubrica ,,popoare europene,, lipsesc englezii.
Lipsesc apoi mari personalităţi ale istoriei româneşti. Ardelenii se vor supăra că este interzis Horea (programa este lege atât pentru autorii de manuale cât şi pentru dascăli). Nu e voie să se studieze şi nici să apară în manuale Burebista, Bogdan, Cantemir, Alexandru cel Bun, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Ferdinand, Tudor Vladimirescu. În schimb se vor studia la 9 ani Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, grecii, galii, slavii, turcii, francezii, ungurii, germanii, ruşii, sârbii, bulgarii. Programa cere ca învăţătorul să aleagă 3 personalităţi române şi 2 străine. Cum să limitezi accesul elevilor doar la 3 personalităţi ale istoriei românilor?
La capitolul ,,Castele, cetăţi, oraşe" este interzisă studierea (fiindcă sunt enumerate limitativ cele care se pot studia) cetăţilor-oraşelor Timişoara, Craiova, Constanţa, Alba Iulia, Sarmizegetusa, Chişinău, Cernăuţi, Cetatea Albă, Soroca, Londra (are ce are programa cu englezii).
Nefericită (criminală) este ideea de a enumera limitativ persoane, popoare, oraşe. Dupa 1998 s-a renunţat la a înşirui conţinuturi în programă. Spre exemplu nu mai apar în programe enumerate ,,morcovul, bradul, stejarul, vulpea, porcul etc,, ci apar sintagme ca ,,plante, animale etc,, După nici un principiu programa de istorie nu este în ton cu celelalte programe.
Programa nu merge concentric nici pe axa timpului, nici pe cea a spaţiului. Putea avea un ultim capitol privind trecutul Europei aşa cum are geografia. Trebuia ca după date privind trecutul familiei şi localităţii să se urmărească conturarea unei imagini privind istoria românilor şi României. Abia apoi să se facă trimiteri la istoria universală.
Programa cere învăţarea imnului, drapelului şi zilei Europei. OK. Nimic însă în ce priveşte stema, imnul şi ziua României. Nu voi poposi acum asupra amărăciunii pe care o vor resimţi intelectualii basarabeni care resping ferm ,,istoria integrată,, pe care vor să le-o servească românofobii când vor descoperi la noi că studiem doar 3 personalităţi româneşti şi o mie şi una de noţiuni (unele chiar trăznăi) incompatibile cu nivelul de dezvoltare al şcolarului mic. Unii intelectuali români nu pricep din vizitele lor în străinătate ceea ce este definitoriu spiritului european – înflorirea fiecărei culturi în parte face deosebită Europa. Programa de faţă ar trebui să cultive întâi valorile naţionale româneşti fiindcă de cultivarea acestora doar noi suntem efectiv şi firesc responsabili şi fiindcă le sunt mai accesibile elevilor. În schimb ea cere unor copilaşi care abia ce stăpânesc alfabetul şi îşi pot scrie adresa, să înveţe despre lucruri savante privind cultura şi civilizaţia unei sumedenii de popoare vii sau moarte (şi încă alese fără nici un criteriu).
Programa de istorie de până acum a fost rezonabilă, manualele au fost însă foarte greoaie prin limbajul academic şi datele multe. Se înlocuieşte însă cu o programă fără noimă, mai greoaie, cu scăpări scandaloase şi teme de studiu inutile nepotrivite vârstei.
Greu reuşeau învăţătorii şi până acum să dea unui copil de 9 ani elemente de istorie ale unui singur popor (cel român). Mă întreb cum un copil de 9 ani va putea asimila despre greci, gali, slavi, turci ,,modul de viaţă: ocupaţiile, locuinţele (cred că nici francezii nu ştiu exact cum erau locuinţele galilor decât de la desenele animate cu Asterix şi Obelix!), îmbrăcămintea (asta s-ar putea dacă s-ar tipări carţi de joc gen Păcălici cu toate aceste popoare), obiceiurile (asemenea); cultura (nu cumva îi vrem enciclopedişti pe gâgâlicile de 9 ani introducându-i în cultura greacă, galică, salvă şi turcă atunci când ei încă nu au studiat despre Enescu, Brâncuşi şi încă exersează cititul cursiv care le iese când şi când); conducătorii (care, câţi –fiindcă dintre cei ai românilor se permit doar 3?)”. Despre francezi, unguri, germani, ruşi, sârbi, bulgari mă întreb dacă şcolarul va putea învăţa la aceeaşi vârstă fragedă ,,localizarea pe hartă (încă nu au descifrat nici harta României!), influenţele reciproce (fiecare cu fiecare dintre aceste popoare?), tradiţiile (nu este prea mult să îi încărcăm cu tradiţiile atâtor popoare când din tradiţiile româneşti ştiu doar vreo colindă?), obiceiurile (vezi paranteza precedentă), sărbătorile (o fi şi aici o listă...); comunităţile acestora pe teritoriul actual al României (au francezii o comunitate la noi?)”. Am citat din noua programă care este legea după care se va desfăşura ora de istorie din toamna lui 2006.
Despre aceste popoare şi ,,conducătorii lor” învăţam şi se mai învaţă încă pe tot parcursul gimnaziului. Acum, această adevărată enciclopedie sau ghiveci trebuie servită în clasa a IV-a la 9 ani (elevii vin la 6 ani la şcoală, deci mai cruzi cu 1/6 decât eram noi în clasa a IV-a). Culmea ipocriziei este că se spune că programa se decongestionează! Căutaţi pe http://www.old.edu.ro/prog3919.htm dacă nu credeţi şi cruciţi-vă!
Această panaramă de programă nu i se poate imputa actualului ministru fiindcă a fost aprobată de predecesorul sau în 20 04 2005. În 20 02 2005 am făcut parte din comisia de învăţători care trebuia să avizăm noile programe. Programa de istorie a fost respinsă şi urma să se prezinte ulterior alta. Acest lucru nu s-a întâmplat şi iată-o în aceeaşi formă scandaloasă semnată de ministru.
CE ESTE DE FĂCUT?
Chiar dacă manualele sunt elaborate deja după această programă, pe ele învăţătorii pot lucra selectiv dacă ea este amendată. Urgent domnul ministru trebuie să emită un ordin prin care să înlocuiască din programa nouă de istorie de la clasa a IV-a doar actualele ,,Conţinuturi ale învăţării” cu următoarele (propunerea mea):
CONŢINUTURlLE ÎNVĂŢĂRII
A. ISTORIA LOCALĂ
Familia : istoria familiei, sărbători de familie
Vecinii şi comunitatea; teritoriu, monumente, castele şi cetăţi; locuinţa, ocupaţii şi viaţa cotidiană
Copilăria de ieri şi de azi

B. ELEMENTE DE ISTORIE A ROMÂNILOR
Elevii vor fi capabili să recunoască, să localizeze în timp – secol – şi în spaţiu, să numească câteva fapte săvârşite, să aprecieze rezultatele faptelor următoarelor personalităţi: Burebista, Decebal, Traian, Dragoş, Bogdan, Basarab I, Mircea cel Bătrân, Vlad Ţepeş, Iancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Cantemir, Horea, Tudor Vladimirescu, Avram Iancu, Alexandru Ioan Cuza, Carol I, Ferdinand, Brătienii, Maniu.
Se va urmări ca elevii să sesizeze năzuinţa de libertate, dreptate, unitate, progres economic şi spiritual a românilor prin texte accesibile (lecturi, legende istorice etc) referitoare la aceste personalităţi

C. DESPRE ALTE COMUNITĂŢI ETNICE DE PE TERITORIUL ROMÂNIEI
Principalele comunităţi ale minorităţilor de pe teritoriul actual al României; influenţe reciproce cu românii.

D. DESPRE COMUNITĂŢILE ROMÂNEŞTI DE PESTE HOTARE
Principalele comunităţi româneşti de peste hotare şi din R. Moldova. Localizarea pe hartă a comunităţilor româneşti istorice.

E. EUROPA ŞI LUMEA ÎN IMAGINI
Imagini -simbol din fiecare ţară vecină, din fiecare ţară a Uniunii Europene şi câte o imagine simbol a fiecărui continent. Preferabil ca imaginea să fie legată de trecutul ţărilor respective. Elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor proiecte, portofolii despre o capitală nominalizată cuprinzând legende / momente / monumente / personalităţi care au trecut sau au trăit acolo. Potrivit particularităţilor de vârstă, elevilor li se va cere să facă doar 3- 4 asocieri intre imagini şi ţările respective.

Viorel Dolha
Preşedintele Asociaţiei Învăţătorilor din judeţul Arad
0744195155 www.aiarad.ro
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

Istoria Romanilor in dezbatere la Palatul Parlamentului

Mesajde vioreldolha » 11 Iun 2006, 22:29

Sambata 10 iunie va avea loc la Palatul Parlamentului Seminarul cu tema “Locul istoriei Romanilor in invatamantul de toate gradele din Romania”. Avand ca organizatori Comisia RomânĂŁ de Istorie a celui de-al doilea RĂŁzboi Mondial, FundaĂžia NaĂžionalĂŁ pentru Românii de Pretutindeni, AsociaĂžia de BalcanisticĂŁ Âşi SlavisticĂŁ din România, AsociaĂžia pentru Cultura Âşi Literatura RomânĂŁ din Bucovina,Revista “Dosarele Istoriei”, Revista “Magazin istoric”,FundaĂžia EuropeanĂŁ “Nicolae Titulescu”, seminarul isi propune sa dezbata modul cum este tratata istoria romanilor in invatamantul romanesc precum si reflectarea istoriei romanilor din afara frontierelor in manualele de istorie. La dezbateri au fost invitate toate institutiile statului interesate de tema precum si numeroase asociatii civice si publicatii cu specific istoric .Lucrarile seminarului se vor desfasura la Salonul Alb (intrarea de pe Calea 13 Septembrie) din Palatul Parlamentului. Pentru relatii suplimentare puteti apela la : Tel./ Fax : 021 211 76 83; mobil: 0726 300 457;
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35

PRECIZĂRI PRIVIND PROGRAMA DE ISTORIE PENTRU CLASA

Mesajde vioreldolha » 14 Iun 2006, 14:58

PRECIZĂRI PRIVIND PROGRAMA DE ISTORIE PENTRU CLASA A IV-A
1.De ce vin cu precizări la critica pe care am făcut-o noii programe?
a) Fiindcă au fost luaţi la întrebări de către presă unii responsabili din minister care nu au nicio vină. Este regretabil să fie puşi într-o lumină nefavorabilă ministru, secretari de stat, directori de compartimente, alte persoane care merită respectul nostru şi nu o nedreaptă ştirbire a imaginii fiindcă un angajat sau un grup minuscul din CNC a elaborat o programă cu impardonabil de multe imperfecţiuni.
b) Fiindcă în presă au apărut şi titluri precum ,,Învăţătorii critică noua programă...”. În materialul în care critic programa am folosit doar persoana I singular. Este cert însă faptul că în februarie 2005 comisia de vreo 15 învăţători din toată ţara întrunită la MEC în prezenţa secretarului de stat de atunci pentru a aviza noua programă a respins-o şi a solicitat autorului să o refacă în câteva săptămâni. Acolo am adus toate criticile pe care mai apoi le-am făcut publice. S-au opus deci programei doar cei care au fost întrebaţi pe această temă şi încă într-un cadru oficial la MEC. Nu putem generaliza că ,,învăţătorii critică” fiindcă nu i-a consultat nimeni pe toţi şi fiindcă poate cei mai mulţi abia în toamnă vor studia pe îndelete programa.
c) Fiindcă sper că autorul programei îşi va asuma programa, că o va apăra sau va accepta că trebuie modificată în ce priveşte conţinuturile. Sper mai ales că va rupe tăcerea şi că nu va lăsa ca aceasta să fie apărată de către alţii.
2.De ce critic noua programă?
a) Fiindcă programa nu respectă principiul cronologic şi nici cel concentric în spaţiu cu toate că propune ca standard de performanţă ,,reprezentarea timpului şi spaţiului în istorie”. Fiindcă programa enumeră explicit şi limitativ popoare, personalităţi, oraşe făcând figură aparte între programele actuale care nu enumeră nici poeţi, nici prozatori, nici munţi, nici ape, nici plante, nici animale, nici cântece, nici pictori, nici compoziţii plastice. Fiindcă la rubrica ,,popoare” textul programei nu permite deloc lăsarea deoparte a vreunuia dintre cele enumerate şi nici a uneia dintre multele caracteristici ale acestora, dar nu permite în această formă nici studierea englezilor sau ucrainenilor spre exemplu (şi probabil spre indignarea acestora). Multe din conţinuturi sunt greu de digerat la vârsta de 9 ani nepotrivită unei formaţii enciclopedice. Altele sunt chiar evident de minim interes până şi pentru un ins cu o bună cultură generală. Fiindcă prin precizările textuale de la punctul ,,C” devin opţionali şi Decebal şi Traian şi Mircea şi Vlad şi Ştefan şi Mihai şi Brâncoveanu şi Iancu şi Cuza şi Carol I, iar Ferdinand, Horea Corvin, Brătienii, Maniu etc sunt excluşi. Fiindcă nu se induce măcar ideea că ar exista şi alte teritorii locuite de români. Fiindcă în lista de 15 oraşe europene nu se poate studia nici opţional Chişinăul sau Cernăuţiul sau Soroca sau Alba Iulia etc. Pe textul programei nimeni nu poate contrazice minusurile majore de mai sus.
b) Fiindcă am fost implicat în procedura de avizare a programei şi fiindcă am rămas cu sentimentul că autorul ei a oficializat-o pe uşa din dos în forma în care a fost respinsă de un for din care am făcut parte. Spre onoarea MEC am fost invitaţi acolo doar învăţători de care se ştia că avem spirit critic. Nu au fost chemaţi acolo oameni care să aprobe fuga-fuguţa totul. În spiritul materialelor CNC şcoala de azi trebuie să dezvolte tinerei generaţii gândirea critică şi să înveţe copiii ,,să se schimbe pe ei şi să schimbe lumea”. Eu am căzut în acest ,,păcat” şi în acest spirit mă simt dator să încerc a schimba cele ce cred că trebuie schimbate. Singur autorul programei a dovedit că nu acceptă critica şi nu a schimbat măcar o virgulă dintr-un document invalidat de un for oficial. Fiindcă acest autor plătit să elaboreze programe a aruncat piatra în lac şi lasă tot satul să o scoată.
c) Fiindcă nu sunt de acord cu coborârea în derizoriu a programei pe principiul ,,las’ că merge şi aşa” sau ,,las’ că poate dascălii la clasă nu vor face exact ce scrie la programă”. Poate mai bine fără programă dacă se contează din start tocmai pe fentarea textului acesteia pentru a nu cădea în ridicol. Mă aşteptam la un pic de rigoare măcar din partea unor persoane cu formaţie academică. Nu este onorabil să se elaboreze sumedenie de ghiduri prin care să se sugereze să se încalce textul programei. Apropo programa este un document lege la clasă. După ea sunt evaluaţi dascălii şi elevii. Doar activităţile de învăţare au caracter de sugestie. Manualele sunt doar una din sursele învăţării şi se ştie că doar învăţătorii care nu au alte resurse intelectuale sau materiale îl folosesc des la clasă. Programa în schimb este cartea de căpătâi. Eu am o obsesie pentru rigoare, alţii pentru gali.
d) Fiindcă programa poate fi amendată în această vară la ,,conţinuturi” şi sper că se va produce acest lucru. Este o practică. Aproape în fiecare toamnă programele erau amendate de un ordin ministerial, iar învăţătorii îşi făceau corecturile de rigoare pe textul vechi. Din manuale se omitea ceea ce se scotea din programă, iar pentru cele ce se adăugau în programă învăţătorii găseau alte surse.
Cu scuze pentru cei cărora le-am prilejuit pe nedrept disconfort,
Viorel Dolha
vioreldolha
 
Mesaje: 388
Membru din: 26 Noi 2005, 19:35


Înapoi la Istorie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator