SCANDALOASA NOUĂ PROGRAMĂ DE ISTORIE TREBUIE AMENDATĂ DE URGENŢĂ
FOSTUL MINISTRU ĂL ĂNLOCUIEŞTE PE FERDINAND CU ASTERISC ŞI OBELIX
O PROGRAMĂ FĂRĂ BASARABIA
PROGRAMA DE ISTORIE ĂI SCOATE PE ENGLEZI, BRATIENI, MANIU SI PE FERDINAND DIN SCOALA
A apărut o nouă programă şcolară de istorie şi geografie. Noua programă de geografie este aproape OK. Merge concentric de la mediul apropiat, elemente de geografie a României, la Europa. Nu enumeră limitativ ce să se studieze. Este în spiritul vremii şi nu dă nume de ape, munţi etc în programă. Lasă o libertate autorilor de manuale şi mai ales dascălilor referitor la conţinutul prin care vor atinge un obiectiv de învăţare sau altul.
Programa de istorie de clasa a IV-a are mari erori. Enumeră limitativ (ceea ce nici o programă din 1998 încoace nu o face) popoare, personalităţi, cetăţi etc.
Este o ofensă la adresa Ucrainei faptul că la rubrica ,,popoare vecine" lipsesc ucrainenii şi o ofensă la adresa Angliei fiindcă la rubrica ,,popoare europene,, lipsesc englezii.
Lipsesc apoi mari personalităţi ale istoriei româneşti. Ardelenii se vor supăra că este interzis Horea (programa este lege atât pentru autorii de manuale cât şi pentru dascăli). Nu e voie să se studieze şi nici să apară în manuale Burebista, Bogdan, Cantemir, Alexandru cel Bun, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Ferdinand, Tudor Vladimirescu. Ăn schimb se vor studia la 9 ani Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, grecii, galii, slavii, turcii, francezii, ungurii, germanii, ruşii, sârbii, bulgarii. Programa cere ca învăţătorul să aleagă 3 personalităţi române şi 2 străine. Cum să limitezi accesul elevilor doar la 3 personalităţi ale istoriei românilor?
La capitolul ,,Castele, cetăţi, oraşe" este interzisă studierea (fiindcă sunt enumerate limitativ cele care se pot studia) cetăţilor-oraşelor Timişoara, Craiova, Constanţa, Alba Iulia, Sarmizegetusa, Chişinău, Cernăuţi, Cetatea Albă, Soroca, Londra (are ce are programa cu englezii).
Nefericită (criminală) este ideea de a enumera limitativ persoane, popoare, oraşe. Dupa 1998 s-a renunţat la a înşirui conţinuturi în programă. Spre exemplu nu mai apar în programe enumerate ,,morcovul, bradul, stejarul, vulpea, porcul etc,, ci apar sintagme ca ,,plante, animale etc,, După nici un principiu programa de istorie nu este în ton cu celelalte programe.
Programa nu merge concentric nici pe axa timpului, nici pe cea a spaţiului. Putea avea un ultim capitol privind trecutul Europei aşa cum are geografia. Trebuia ca după date privind trecutul familiei şi localităţii să se urmărească conturarea unei imagini privind istoria românilor şi României. Abia apoi să se facă trimiteri la istoria universală.
Programa cere învăţarea imnului, drapelului şi zilei Europei. OK. Nimic însă în ce priveşte stema, imnul şi ziua României. Nu voi poposi acum asupra amărăciunii pe care o vor resimţi intelectualii basarabeni care resping ferm ,,istoria integrată,, pe care vor să le-o servească românofobii când vor descoperi la noi că studiem doar 3 personalităţi româneşti şi o mie şi una de noţiuni (unele chiar trăznăi) incompatibile cu nivelul de dezvoltare al şcolarului mic. Unii intelectuali români nu pricep din vizitele lor în străinătate ceea ce este definitoriu spiritului european â înflorirea fiecărei culturi în parte face deosebită Europa. Programa de faţă ar trebui să cultive întâi valorile naţionale româneşti fiindcă de cultivarea acestora doar noi suntem efectiv şi firesc responsabili şi fiindcă le sunt mai accesibile elevilor. Ăn schimb ea cere unor copilaşi care abia ce stăpânesc alfabetul şi îşi pot scrie adresa, să înveţe despre lucruri savante privind cultura şi civilizaţia unei sumedenii de popoare vii sau moarte (şi încă alese fără nici un criteriu).
Programa de istorie de până acum a fost rezonabilă, manualele au fost însă foarte greoaie prin limbajul academic şi datele multe. Se înlocuieşte însă cu o programă fără noimă, mai greoaie, cu scăpări scandaloase şi teme de studiu inutile nepotrivite vârstei.
Greu reuşeau învăţătorii şi până acum să dea unui copil de 9 ani elemente de istorie ale unui singur popor (cel român). Mă întreb cum un copil de 9 ani va putea asimila despre greci, gali, slavi, turci ,,modul de viaţă: ocupaţiile, locuinţele (cred că nici francezii nu ştiu exact cum erau locuinţele galilor decât de la desenele animate cu Asterix şi Obelix!), îmbrăcămintea (asta s-ar putea dacă s-ar tipări carţi de joc gen Păcălici cu toate aceste popoare), obiceiurile (asemenea); cultura (nu cumva îi vrem enciclopedişti pe gâgâlicile de 9 ani introducându-i în cultura greacă, galică, salvă şi turcă atunci când ei încă nu au studiat despre Enescu, Brâncuşi şi încă exersează cititul cursiv care le iese când şi când); conducătorii (care, câţi âfiindcă dintre cei ai românilor se permit doar 3?)â. Despre francezi, unguri, germani, ruşi, sârbi, bulgari mă întreb dacă şcolarul va putea învăţa la aceeaşi vârstă fragedă ,,localizarea pe hartă (încă nu au descifrat nici harta României!), influenţele reciproce (fiecare cu fiecare dintre aceste popoare?), tradiţiile (nu este prea mult să îi încărcăm cu tradiţiile atâtor popoare când din tradiţiile româneşti ştiu doar vreo colindă?), obiceiurile (vezi paranteza precedentă), sărbătorile (o fi şi aici o listă...); comunităţile acestora pe teritoriul actual al României (au francezii o comunitate la noi?)â. Am citat din noua programă care este legea după care se va desfăşura ora de istorie din toamna lui 2006.
Despre aceste popoare şi ,,conducătorii lorâ învăţam şi se mai învaţă încă pe tot parcursul gimnaziului. Acum, această adevărată enciclopedie sau ghiveci trebuie servită în clasa a IV-a la 9 ani (elevii vin la 6 ani la şcoală, deci mai cruzi cu 1/6 decât eram noi în clasa a IV-a). Culmea ipocriziei este că se spune că programa se decongestionează! Căutaţi pe
http://www.old.edu.ro/prog3919.htm dacă nu credeţi şi cruciţi-vă!
Această panaramă de programă nu i se poate imputa actualului ministru fiindcă a fost aprobată de predecesorul sau în 20 04 2005. Ăn 20 02 2005 am făcut parte din comisia de învăţători care trebuia să avizăm noile programe. Programa de istorie a fost respinsă şi urma să se prezinte ulterior alta. Acest lucru nu s-a întâmplat şi iată-o în aceeaşi formă scandaloasă semnată de ministru.
CE ESTE DE FĂCUT?
Chiar dacă manualele sunt elaborate deja după această programă, pe ele învăţătorii pot lucra selectiv dacă ea este amendată. Urgent domnul ministru trebuie să emită un ordin prin care să înlocuiască din programa nouă de istorie de la clasa a IV-a doar actualele ,,Conţinuturi ale învăţăriiâ cu următoarele (propunerea mea):
CONŢINUTURlLE ĂNVĂŢĂRII
A. ISTORIA LOCALĂ
Familia : istoria familiei, sărbători de familie
Vecinii şi comunitatea; teritoriu, monumente, castele şi cetăţi; locuinţa, ocupaţii şi viaţa cotidiană
Copilăria de ieri şi de azi
B. ELEMENTE DE ISTORIE A ROMĂNILOR
Elevii vor fi capabili să recunoască, să localizeze în timp â secol â şi în spaţiu, să numească câteva fapte săvârşite, să aprecieze rezultatele faptelor următoarelor personalităţi: Burebista, Decebal, Traian, Dragoş, Bogdan, Basarab I, Mircea cel Bătrân, Vlad Ţepeş, Iancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Cantemir, Horea, Tudor Vladimirescu, Avram Iancu, Alexandru Ioan Cuza, Carol I, Ferdinand, Brătienii, Maniu.
Se va urmări ca elevii să sesizeze năzuinţa de libertate, dreptate, unitate, progres economic şi spiritual a românilor prin texte accesibile (lecturi, legende istorice etc) referitoare la aceste personalităţi
C. DESPRE ALTE COMUNITĂŢI ETNICE DE PE TERITORIUL ROMĂNIEI
Principalele comunităţi ale minorităţilor de pe teritoriul actual al României; influenţe reciproce cu românii.
D. DESPRE COMUNITĂŢILE ROMĂNEŞTI DE PESTE HOTARE
Principalele comunităţi româneşti de peste hotare şi din R. Moldova. Localizarea pe hartă a comunităţilor româneşti istorice.
E. EUROPA ŞI LUMEA ĂN IMAGINI
Imagini -simbol din fiecare ţară vecină, din fiecare ţară a Uniunii Europene şi câte o imagine simbol a fiecărui continent. Preferabil ca imaginea să fie legată de trecutul ţărilor respective. Elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor proiecte, portofolii despre o capitală nominalizată cuprinzând legende / momente / monumente / personalităţi care au trecut sau au trăit acolo. Potrivit particularităţilor de vârstă, elevilor li se va cere să facă doar 3- 4 asocieri intre imagini şi ţările respective.
Viorel Dolha
Preşedintele Asociaţiei Ănvăţătorilor din judeţul Arad
0744195155
www.aiarad.ro