scenariul unei zile

scenariul unei zile

Mesajde delia_pitov » 05 Mai 2010, 21:53

Buna ziua!
Incepand cu 1 sept 2010 voi fi educatoare si din ce vad pe MATERIALE INV. PRESCOLAR s-au schimbat mult lucrurile. As avea si eu cateva intrebari pentru doamnele sau domnisoarele care cunosc bine noua metodologie:
1. Scenariul unei zile incepe cu primirea copiilor, iar apoi lucrul la centrele de interes (JOCURI ŞI ACTIVITĂŢI DIDACTICE LIBER ALESE)?
2. Tranzitiile se folosesc intre centrele de interes si activitatile pe domenii experientiale?
3. Activitatile de dezvoltare personala cand le introduc?
4. Dupa amiaza au loc ALA si ADP?
Am neclaritati in ordinea in care sa le desfasor!
Va rog mult sa ma lamuriti!!
Va multumesc anticipat!

PS: Mi-ar placea sa tinem legatura si prin mess si e-mail cu educatoarele doritoare de colaborare.
delia_pitov
 
Mesaje: 50
Membru din: 02 Sep 2009, 15:47

Re: scenariul unei zile

Mesajde liza » 06 Mai 2010, 19:58

V-am trimis mp.
liza
 
Mesaje: 45
Membru din: 24 Sep 2007, 20:11

Re: scenariul unei zile

Mesajde dariely » 25 Iun 2010, 18:20

poate ma puteti ajuta si pe mine cu raspunsul pe care l-ati primit! va multumesc!
Avatar utilizator
dariely
 
Mesaje: 82
Membru din: 25 Iun 2010, 18:01

Re: scenariul unei zile

Mesajde miki_slatina » 31 Iul 2010, 10:14

As dori si eu mai multe informatii!
miki_slatina
 
Mesaje: 144
Membru din: 22 Mar 2007, 20:08

Re: scenariul unei zile

Mesajde delia_pitov » 31 Iul 2010, 18:45

1. Da, dar in scenariul zilei, cf. noului curriculum, nu este obligatoriu ca activitatile sa se regaseasca intr-o ordine fixa (de ex. ALA1 la inceput).
2. Da, dar si in cadrul activitatilor integrate, intre secventele a doua sau mai multe ADE-uri.
3. Activitatile de dezvoltare personala (ADP) sunt: rutine, tranzitii si optional(e). Sa le luam pe rand:
-rutinele se regasesc intotdeauna la intalnirea de dimineata, dar si pe parcursul zilei ( ne spalam pe maini, aranjam lucrurile la locul lor, ...)
- tranzitiile sunt jocuri de miscare, euritmie, structuri ritmate insotite de miscari, ...
- optionale : 1 la nivel I(3-5 ani) si cel mult 2 la nivel II (5/7 ani)
4. Desigur, ALA si ADP se regasesc si dupa-amiaza, la gradinitele cu program prelungit.
Va doresc succes !
delia_pitov
 
Mesaje: 50
Membru din: 02 Sep 2009, 15:47

Re: scenariul unei zile

Mesajde cristina_1315hd » 04 Aug 2010, 08:17

In urma cu aproape un an de zile, publicam pe acest site un material care asa se intitula: " O ZI LA GRĂDINIŢĂ" si care era de fapt scenariul unei zile de grădiniţă la nivelul I ( 3 -5 ani)aşa cum îl vedeam eu după noul Curriculum. O sa-l public cu voia d-voastra si ca raspuns la intrebarile colegelor mai tinere prezente pe acest portal si cu dorinta ca interventiile colegelor cu experienta sa imbunatateasca ceea ce am scris eu.


Copiii vin la grădiniţă între ora 8-8,30.
Este perioada in care educatoarea îi primeşte, comunică cu fiecare dintre ei în funcţie de dispoziţia copilului pentru comunicare, dar şi de intenţia educatoarei de a-l atrage pe copil spre activităţi în legătură cu o anumită temă. Este momentul SALUTULUI:
„Ce rochiţă frumoasă ai astăzi Cosmina! E cumva o ocazie specială?”…
„Mă bucur că azi eşti mai vesel ca ieri, Andrei!”…
„Ţi-a îngheţat năsucul! E frig afară? Toamna este mai frig şi va fi mai frig la iarnă!”…
„Bravo Tudor! Azi ai salutat foarte frumos colegii, când ai intrat în sala de grupă!”…
Toate aceste scurte comunicări reprezintă mesaje educative pozitive pe care copiii le primesc încă de la intrarea pe uşa sălii de grupă. (Educatoarea face educaţie copiilor pe parcursul a 300 de minute zilnic şi nu doar pe reperele orare prezentate în Curriculum!).
Urmează pregătirea pentru micul dejun, cu întreruperea altor activităţi şi spălatul pe mâini. Toate acestea sub atenta supraveghere a educatoarei. Este ceea ce în planificare apare sub denumirea de RUTINE ŞI TRANZIŢII.
Dar tot în această perioadă copiii pot desfăşura şi JOCURI ŞI ACTIVITĂŢI LIBER ALESE, în funcţie de centrele de interes deschise de educatoare în săptămâna sau ziua respectivă. Copiii îşi aleg materialele, partenerii de joc, educatoarea având rolul de a interveni doar atunci când copiii solicită acest lucru sau când nu pot rezolva un diferend apărut spontan. Întotdeauna în aceste situaţii, trebuie ascultate părerile ambelor părţi, chiar dacă educatoarea a văzut ceea ce s-a întâmplat între copii.

Ora 8,30-9. Copiii servesc micul dejun. E momentul în care educatoarea îi însoţeşte pe copii la masă, le acordă sprijin, le dă sfaturi, îi laudă sau îi ceartă pentru un anumit comportament, le corectează comportamentele sau obiceiurile proaste, ş.a.m.d. – RUTINĂ

Ora 9 – 11. Urmează perioada în care se desfăşoară alături de JOCURILE ŞI ACTIVITĂŢILE LIBER ALESE, de ACTIVITĂŢILE DE DEZVOLTARE PERSONALĂ ,ceea ce numim acum ACTIVITĂŢI PE DOMENII EXPERIENŢIALE.
Este perioada când copiii se reîntorc la jocurile şi activităţile întrerupte de ora mesei, acest aspect având un rol deosebit în educarea lor: un lucru început, trebuie finalizat; doar aşa copiii vor trăi satisfacţia lucrului bine făcut! Se fac analize pe rezultatele obţinute, se poartă discuţii individuale cu copiii, se fac încurajări. Toate într-un climat de bună-voie, calm şi vorbă domoală. Întotdeauna o educatoare agitată, va agita şi copiii, un ton ridicat care să acopere gălăgia lor, va spori ţipetele acestora!
Activităţile pe domenii experienţiale sunt activităţi în care e de preferat,( dar nu obligatoriu!) să atragem cât mai mulţi copii sau chiar toată grupa. Dar dacă la ora când dorim să atragem copiii în această activitate, unul dintre ei are plăcerea să deseneze, pentru că lui îi place în mod deosebit să deseneze, îl vom lăsa să facă acest lucru, pentru că pe parcurs, e foarte posibil să fie mai atras de ceea ce face educatoarea şi colegii lui, decât de ceea ce face el!
Nu insistăm, nu-i obligăm, nu facem „lecţii”!
E o chestiune de tact pedagogic, de cunoaştere a copilului şi de pliere pe nevoile de moment ale acestuia.
Educatoarea poate alege să desfăşoare activităţile sub forma unei activităţi trans-disciplinare sau pe categorii de activităţi, la această vârstă desfăşurând maximum 2 activităţi zilnic.
Dacă veţi alege varianta unei activităţi trans-disciplinare, pe care eu personal le agreez, permiteţi-mi să vă ofer un exemplu, trecând peste obiectivele pe care le puteţi regăsi în noul Curriculum:
Activitate trans-disciplinară: „Toamna, la plimbare prin pădure”
Copiii sunt aşezaţi în semicerc pe un covor, iar educatoarea cât mai aproape de ei, închide cercul.
Activitatea se deschide cu o discuţie liberă despre năsucul îngheţat cu care au intrat copiii în sala de grupă dimineaţa, cu părerii legate de ceea ce observă ei chiar în momentul respectiv pe fereastră sau au văzut în jurul lor la venirea sau plecarea de la grădiniţă. Apoi, educatoarea prezintă copiilor un set de imagini cu şi despre aspectele toamnei în parc şi în pădure. Se pun întrebări clare, scurte, precise.
E momentul în care educatoarea stabileşte ordinea de răspuns pentru copii, tonul vocii şi corectitudinea limbajului folosit, momentul în care grupa de copii primeşte informaţii în legătură cu anotimpul în care se găsesc, momentul în care se stabilesc relaţii, se dezvoltă capacităţi şi deprinderi noi.
Este o combinaţie între activitatea de cunoaşterea mediului şi activitatea de educare a limbajului.
Copiii primesc informaţii despre mediu, dar comunică şi citesc imagini în legătură cu acestea. De fapt în grădiniţă nu s-au realizat niciodată activităţi pe categorii de activitate! Activităţile din grădiniţă sunt o îmbinare a mai multor categorii de activităţi, în care accentele cad, în anumite momente, mai mult sau mai puţin asupra unor anumite aspecte cuprinse în obiectivele de referinţă de la o anumită categorie de activităţi.
-„Vreţi să ne jucăm acum de-a plimbarea prin pădure?”…
Este momentul în care copiii se ridică în picioare, formează un şir condus de educatoare şi încep „plimbarea prin pădure”. Educatoarea aranjează mediul, pune câteva obstacole, eventual unul-doi „copaci” pe traseu şi copiii sunt gata de plimbare!
Pe parcursul desfăşurării acestei „plimbări”, educatoarea derulează o poveste, însoţită de muzica adecvată. În pădure copiii vor întâlni păsări, animale, obstacole, se vor adăposti de vânt şi ploi, se vor întâlni cu piticii din poveste…etc,etc. Ţine de creativitatea şi inventivitatea fiecărei educatoare!
La sfârşitul acestei plimbări care a însemnat: mers obişnuit, mers pe vârfuri, mersul piticului, săritura peste obstacol, alergare uşoară…şi tot ce consideraţi d-voastră că pot face copiii din grupa pe care o conduceţi, odată ajunşi la destinaţie, se poate desfăşura şi un joc cu cânt, un joc muzical sau se poate cânta un cântecel adecvat cunoscut de către copii.
Activitatea se încheie cu aprecieri, cu o audiţie sau cu recomandarea educatoarei ca grupa de copii să treacă la o altă activitate, cum ar fi cea de construire a unor căsuţe pentru păsărele din diferite materiale.
Am încheiat astfel o perioadă pe care o numim în planificare Activitate pe domenii experienţiale.
În măsura în care timpul le permite, copiii pot trece la alte activităţi care le fac plăcere.
Apoi se revine la tranziţii şi rutine, pentru că se apropie momentul servirii mesei de prânz.
Ora 12-12,30.
Activitatea de servire a mesei de prânz, continuă cu activitatea de pregătire a copiilor pentru perioada de relaxare şi odihnă. Copiii sunt încurajaţi, învăţaţi să se dezbrace/îmbrace singuri, cei mai mici sunt ajutaţi şi sprijiniţi. Este momentul activităţilor de dezvoltare personală, dar şi al rutinelor.
Educatoarea traversează apoi o perioadă în care alături de supravegherea, de liniştirea, de crearea sentimentului de siguranţă şi asigurarea climatului optim pentru odihna copiilor, se poate ocupa de completarea documentelor şcolare, poate realiza studiu individual sau poate confecţiona material didactic.
Nu este o perioadă pe care, chiar şi colegele noastre de la grădiniţele cu program normal, o văd ca pe o perioadă „moartă”!
Odată cu deşteptarea copiilor, reintră în scenă RUTINELE ŞI ACTIVITĂŢILE DE DEZVOLTARE PERSONALĂ.

Ora 15,30-17.
Copiii se aşază la măsuţe sau se grupează în funcţie de activităţile propuse de educatoare: unii vor desena, alţii vor colora, alţii vor construi sau vor modela.
Câţiva vor vrea să asculte o poveste.
Educatoarea le va pune la îndemână imaginile citite în perioada de dimineaţă şi copiii vor vorbi despre ele. Alţii se vor juca de-a „iepuraşii” întâlniţi în pădure, vor cânta sau vor repeta poezia învăţată ieri.
Este perioada ACTIVITĂŢILOR RECUPERATORII, a ACTIVITĂŢILOR RECREATIVE şi a celor DE DEZVOLTARE A APTITUDINILOR INDIVIDUALE.
Educatoarea va fi în permanenţă alături de copii, sprijinindu-i în activităţile individuale sau de grup alese.
Ora 17-17,30.
Copiii încep rând pe rând să plece, împăcaţi că a mai trecut o zi în care d-na lor educatoare i-a lăudat pentru ce au desenat sau au modelat, mulţumiţi pentru că astăzi s-au „ plimbat prin pădure” şi s-au jucat cu cei mai buni prieteni ai lor.
SALUTUL DE PLECARE este la fel de important ca şi cel de sosire!
cristina_1315hd
 
Mesaje: 48
Membru din: 08 Feb 2006, 15:59
Localitate: Deva

Re: scenariul unei zile

Mesajde delia_pitov » 04 Aug 2010, 16:34

Multumesc foarte mult pentru acest raspuns nemaipomenit!
Va doresc o vacanta placuta si multa sanatate!
delia_pitov
 
Mesaje: 50
Membru din: 02 Sep 2009, 15:47

Re: scenariul unei zile

Mesajde dumitrascu_22 » 03 Sep 2010, 18:31

interesant raspunsul; imi dau seama ca sunteti o educatoare foarte apropiata de copii. felicitari!
dumitrascu_22
 
Mesaje: 38
Membru din: 09 Feb 2008, 12:03

Re: scenariul unei zile

Mesajde dariely » 05 Sep 2010, 17:04

multumesc si eu! foarte detaliat raspunsul! ma ajuta mult explicatiile dumneavoastra!
Avatar utilizator
dariely
 
Mesaje: 82
Membru din: 25 Iun 2010, 18:01


Înapoi la Invatamant prescolar

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori