Jocuri didactice 3- matematica clasa I

Jocuri didactice 3- matematica clasa I

Mesajde ana_raluca » 24 Apr 2009, 20:28

De astăzi, puteţi posta jocuri didactice folosite la matematica în clasa I.
ana_raluca
 
Mesaje: 81
Membru din: 28 Mar 2006, 18:11

Jocuri didactice 3

Mesajde vera2008 » 25 Apr 2009, 20:16

,, Numără mai departe!"

Scopul - consolidarea deprinderilor de a număra de la 0 la 10 ( 0-20 sau 0-100)
Sarcina didactică- numărare cu respectarea succesiunii numerelor;
Material didactic- cartonaşe pe care sunt scrise numerele de la 0 la 10
( 0-20 sau 0-100); un steguleţ.

Desfăşurarea jocului

Elevii stau în bănci.Fiecare primeşte câte un cartonaş cu numerele 0 -10 ( 0-20 sau 0-100).
Învăţătorul explică regulile jocului:Conducătorul jocului va da steguleţul primului elev.Acesta îl înmânează colegului său, care la rândul său îl trimite mai departe.Când conducătorul jocului rosteşte cuvântul STOP, steguleţul se opreşte.Elevul la care s-a oprit steguleţul numără în ordine cescătoare de la numărul scris pe cartonaşul său până ce conducătorul jocului îl va opri.
Exemplu:
Dacă elevul la care s-a oprit steguleţul are numărul 5 pe cartonaşul său, va număra în ordine crescătoare până ce conducătorul jocului îl va opri. În acest fel se va desfăşura jocul până vor fi activizaţi majoritatea copiilor.

Variantă:Jocul se poate desfăşura şi fără material didactic,după ce elevii au învăţat numerele de la 0 la 100.
Semnalul este dat de învăţător.Primul elev începe să numere în ordine crescătoare.La cuvântul STOP rostit de învăţător, elevul se opreşte, iar colegul de bancă va continua numararea până se rosteşte din nou cuvântulSTOP. Jocul continuă până sunt activizaţi toţi elevii.Aceştia trebuie să fie atenţi la ce număr s-a oprit colegul pentru a nu întrerupe lanţul, altfel este pedepsit prin scoaterea lui din joc.


,, Unde îi este locul?”

Scopul – consolidarea numeraţiei în limitele 0-10 (0 – 100)
- cunoaşterea locului fiecărui număr în cadrul şirului natural.
Material – jetoane cu numerele 0-10 ( 0-100 ); flanelograf ( tablă magnetică).

Desfăşurarea jocului

Se aşează pe flanelograf jetoanele amestecate.Învăţătorul numeşte un elev care are ca sarcină să aranjeze jetoanele în ordine crescătoare, apoi în ordine descrescătoare.
Pentru complicarea jocului se va ascunde un jeton ( sau mai multe) şi se va cere elevilor să lase liber locul de unde lipseşte jetonul şi să indice numărul ( numerele ) lipsă.Alt elev va completa spaţiile cu numerele lipsă.Vor fi lăudaţi elevii care au răspuns corect, iar cei care au greşit vor fi încurajaţi să încerce din nou.
Jocul se poate desfăşura şi individual de fiecare elev pe bancă. În acest caz fiecare elev va primi materialul indicat mai sus, dar la scara mai mică.
vera2008
 
Mesaje: 750
Membru din: 03 Ian 2008, 22:55

Mesajde vera2008 » 26 Apr 2009, 09:59

Poveste cu numărătoare
de Călin Gruia

Doi răţoi şi două raţe,
Una c-un boboc în braţe,
Se-ntorceau - şi nu greşesc,
De la târgul răţoiesc.
Un răţoi purta-n spinare
Două oale şi-o căldare,
Celălalt ducea în plasă
O cămaşă de mătasă.
Raţele purtau la gât
Câte-o salbă, doar atât,
Iar bobocu-n cioc o carte
Ilustrată-n bună parte!...
Veseli de cumpărături
Prin păduri, prin curături,
Se-torceau mergând agale
De la târg, fără parale….
Într-un loc, într-un zăvoi,
Iată şi jupân vulpoi!
Avea ochelari pe nas
Şi la brâu lănţug de ceas…
Răţoi, raţe şi boboc
Au încremenit pe loc.
- N-am văzut fricoşi ca voi,
Vorbi rar jupân vulpoi.
Dacă-mi socotiţi pe dat
Lucruri câte – aţi cumpărat,
Nu m-ating de-a voastre pene.
-Lasă-mă să-ţi spun eu, nene!
A deschis repede ciocul
Socotind cu glas bobocul:
Două oale, o căldare,
Două salbe gălbioare,
O cămaşă şi o carte
Lucruri sunt de toate….şapte!
O-ntrebare să vă pun:
Oare-a fost răspunsul bun?
vera2008
 
Mesaje: 750
Membru din: 03 Ian 2008, 22:55

”Cine-i ca mine?”

Mesajde elfi_na » 26 Apr 2009, 13:41

”Cine-i ca mine?”
Scop: dezvoltării deprinderilor de a observa si clasifica obiectele dupa
anumite caracteristici: forma, marime, culoare.
Sarcina didactica : sa formeze mulţimi de obiecte dupa anumite
caracteristici ale obiectului initial
Material didactic: plicuri cu figuri geometrice: de aceeasi culoare si
marime, dar de forma diferita sau de aceeasi marime şi
forma, dar culori diferite.
Locul desfasurarii: sala de clasa
Descrierea jocului:
Elevii primesc plicuri cu figuri geometrice: de aceeasi culoare si marime, dar de forma diferita sau de aceeasi marime si forma, dar culori diferite.
a)Invatatorul arată o culoare pe un jeton si întreaba: „Cine-i ca mine ?” Elevii trebui sa formeze o multime cu toate figurile care au aceeasi culoare. b) Se arata o figura geometrica, iar multimea va trebui sa cuprinda toate figurile de acelasi fel, indiferent de marime şi culoare.
Jocul poate fi continuat de copii, unul întreaba, iar cel care raspunde va arata figurile spunand: ”de aceeasi culoare eu am un triunghi şi doua patrate”, ...

”Campionul”
Scop: cunosterea si utilizarea conceptelor specifice matematicii
Sarcina didactica :sa efectueze operatii de adunare si scadere
Material didactic: fise de lucru
Locul desfasurarii: sala de clasa
Descrierea jocului:
Pe o ”scară” sunt scrise exercitii de adunare si scădere, astfel ca suma unor numere sa devina descăzut în diferenta a două numere.
Cine rezolva exercitiile si ajunge pe ultima treapta primul, devine ”campion” si este rasplatit (rasplata o hotaraste fiecare invatator). Fiecare elev va fi apreciat in functie de rezultate.

”Numara si calculeaza!”

a) Un triunghi trei laturi are.
Daca-n varf la fiecare,
Pun o cifra oarecare
Si-ntre ele semnul plus,
La ce suma am ajuns?


b) Daca un pom are un trunchi,
Eu am trei matusi si-un unchi,
Numara-le si imi spune:
Cate fiinte sunt anume?

c) Numara si mie-mi spune:
Pe o creanga-s trei alune,
Inca una sunt pe –o alta
Si-nca una pe a patra.
Pe a treia, cinci gaseste.
Suma lor ce suma este?

d) Zece mere sunt de toate,
Dar bunica le imparte
Doua la nepoata,
Unul la nepot.
Ea mai ramane cu ...?

e) Patru pere şi trei mere
Am luat de la un mos.
Daca fructe zece-au fost,
Cate au ramas în cos?

f) Ciresele s-au copt perechi, perechi:
Am doua si-ncă doua la urechi,
Dar una dintre ele, cea mai mare
I-o dau acuma dragei surioare...
Cate cirese mi-au rămas? Stii oare?
(V. Boiculesi)
g) Fratiorului, in zori,
I-au iesit doi dintisori...
Asta-i nemaipomenit:
Inca trei i-au rasarit!
Ia sa vad de stii sau nu
Dintisori cati are-acu?
(V. Boiculesi)
elfi_na
 
Mesaje: 13
Membru din: 12 Apr 2009, 19:09

CURSA ISTETILOR

Mesajde serbanrada » 27 Apr 2009, 18:04

CURSA ISTETILOR

Scop: fixarea şi aprofundarea operaţilor de adunare şi scădere.
Sarcina didactică: să rezolve corect şi rapid exerciţii de adunare şi scădere.
Material didactic:planşe pe care este desenată câte o scară;
-pe fiecare treaptă a scării sunt scrise exerciţii de
adunare sau scădere cu acelaşi grad de dificultate.
-pe ultima treaptă a scării un steguleţ;
- markăre;
-creioane colorate, etc.
Locul desfăşurării: sala de clasă.
Descrierea jocului:
Acest joc se desfăşoară sub formă de concurs. Clasa este împărţită în trei echipe echilibrate din punct de vedere al potenţialului intelectual.
Din fiecare echipă va pleca, la semnalul de începere, câte un elev să rezolve exerciţiile de pe prima treaptă. Imediat ce a terminat de rezolvat exerciţiul va pleca următorul coleg de echipă să rezolve exerciţiul scris pe treapta a doua. Continuă următorul coleg de echipă să rezolve şi tot aşa până se termină toate exerciţiile echipei sale şi ajunge la steguleţ.
Câştigă echipa care a terminat prima, dar şi corect.
Aceasta va fi recompensată cu steguleţul din vârful scării.



MESTERI ISCUSITI

Scopul: formarea de priceperi şi deprinderi de recunoaştere a figurilor
geometrice învăţate.
Sarcina didactică: construirea unor case după regulile jocului şi identificarea figurilor utilizate.
Material didactic : -plicuri cu figuri geomertice de diferite culori şi
dimensiuni,
-coală de format A4;
-pelicanol;
-creioane colorate,
Locul desfăşurării: sala de clasă
Descrierea jocului:
Clasa este împărţită în trei grupe. La comanda învăţătorului, fiecare grupă va construi cu ajutorul figurilor geometrice din plicul primit, o casă cu parter, etaj, acoperiş, horn, uşi, ferestre, etc.Condiţia este ca toate figurile geometrice existente în plic să fie folosite şi într-un mod cât mai creativ.
Câştigă grupa care a terminat prima,a folosit în modul cel mai corect figurile geometrice la realizarea lucrării şi a descris figurile utilizate şi rolul fiecăreia.
Ultima oară modificat de serbanrada pe 08 Sep 2009, 10:02, modificat de 2 ori în total.
serbanrada
 
Mesaje: 11
Membru din: 29 Noi 2005, 18:40

COMOARA, CAPITANUL SI PIRATUL

Mesajde serbanrada » 28 Apr 2009, 18:22

COMOARA, CĂPITANUL ŞI PIRATUL
Scopul:
 consolidarea adunării şi scăderii în concentrul 0-20;
 formarea deprinderilor de calcul rapid;
 formarea spiritului de echipă;

Material didactic :
 coală de hârtie format A3;( fişa jocului)
 creioane colorate ;
Locul desfasurarii: sala de clasa

Desfăşurarea jocului :

 se împarte clasa în trei echipe;
 se alege liderul echipei;
 se explică desfăşurarea jocului:
 Copiii lucreză în echipă, toţi având posibilitatea să contribuie la efectuarea operaţiilor de adunare şi scădere cât mai rapid.
 Şi căpitanul şi piratul trebuie să ajungă primii la comoară,dar trebuie să străbată drumuri diferite.
 Traversează drumurile urmate de ei!
 Căsuţele pe care merg trebuie să fie alăturate.
REGULAMENT:
Căpitanul pleacă de la 0 şi trebuie să adune de fiecare dată 3 la numărul precedent.Drumul căpitanului va fi colorat cu albastru.
Piratul porneşte de la numărul 20 şi trebuie să scadă de fiecare dată 4 din numărul precedent. Drumul piratului va fi colorat cu roşu.
 Căştigă echipa care a terminat prima şi care a ajuns la comoară.
Fişiere ataşate
COMOARA.doc
(93.5 KiB) Descărcat de 363 ori
Ultima oară modificat de serbanrada pe 26 Oct 2009, 16:12, modificat de 2 ori în total.
serbanrada
 
Mesaje: 11
Membru din: 29 Noi 2005, 18:40

ROBOTELUL ISTET

Mesajde serbanrada » 30 Apr 2009, 16:48

ROBOTELUL ISTET
Scopul:
-consolidarea adunării şi scăderii în concentrul 0-30;
-formarea deprinderilor de calcul rapid;
-formarea spiritului de echipă;


Material didactic :
-coală de hârtie format A3;
-creioane colorate ;

Desfăşurarea jocului :

-se împarte clasa în trei echipe;
-se alege liderul echipei;
-se explică desfăşurarea jocului:
Copiii lucreză în echipă, toţi având posibilitatea să contribuie la efectuarea operaţiilor de adunare şi scădere cât mai rapid.
La finalul jocului, învăţătorul prezintă un model în format A3 cu figurile geometrice corect colorate, dând posibilitatea echipei să se verifice cât mai rapid dacă au lucrat corect.
- Căştigă echipa care a terminat prima şi la care ROBOTELUL ISTET corespunde cu modelul învăţătorului.
Fişiere ataşate
robotelul istet.doc
(35.5 KiB) Descărcat de 380 ori
Ultima oară modificat de serbanrada pe 26 Oct 2009, 16:14, modificat de 2 ori în total.
serbanrada
 
Mesaje: 11
Membru din: 29 Noi 2005, 18:40

Mesajde ana_raluca » 06 Mai 2009, 08:11

Stimati didactici, incercam sa rezolvam problema atasamentului si pentru celelalte topice.
Jocurile descrise aici sigur ne vor ajuta in activitatea noastra didactica.
Va asteptam si pe ceilalti! Indrazniti!

Colegii
ana_raluca
 
Mesaje: 81
Membru din: 28 Mar 2006, 18:11

Mesajde ana_raluca » 08 Mai 2009, 11:21

CE-AI PRIMIT?

Sarcina jocului: fixarea reprezentărilor despre formele şi corpurile geometrice;
Material didactic: jocul Logi II, corpuri geometrice, diferite obiecte;
Organizarea jocului:
Fiecare elev extrage din săculeţul fermecat o figură geometrică din Logi II sau un corp geometric. Învăţătorul prezintă elevilor, de exemplu, o batistă. Elevii care deţin figura geometrică asemănătoare batistei se ridică în picioare. Se poate problematiza prin specificarea culorii, grosimii, mărimii.
Învăţătorul arată un zar de exemplu, elevii deţinători se ridică în picioare, la fel se poate completa jocul cu culoarea cubului, numărarea muchiilor, mărimea cuburilor ş. a.
Se pot împărţi elevii pe echipe, concurând astfel pe rapiditatea răspunsului.
O altă metodă de desfăşurare a jocului, ar mai putea fi problematizarea lui, prin extinderea de la recunoaşterea rapidă a figurii/ corpului la desenarea pe tablă a figurii/corpului - o etapă şi apoi prin transformarea în alt obiect - altă etapă a jocului - Cine reuşeşte să transforme în cât mai multe obiecte din jur.
ana_raluca
 
Mesaje: 81
Membru din: 28 Mar 2006, 18:11

Re: Jocuri didactice 3

Mesajde carmenbarcan » 06 Sep 2009, 13:36

"Caută vecinii!"

Scopul: consolidarea deprinderilor de comparare a unor numere
Sarcina didactică: să găsească numărul mai mare sau mai mic cu o unitate decât numărul dat
Material didactic: jetoane de diferite forme, cu figuri numerice de la 1 la 9, formate din cercuri, triunghiuri, pătrate etc.
Ca activitate pregătitoare se recomandă să se facă unele exerciţii de recunoaştere a figurilor numerice, asemănătoare cu cele folosite în joc.
Jocul se poate desfăşura individual sau pe echipe şi începe prin ridicarea unui jeton de către conducătorul jocului / învăţător. Elevii vor privi atent jetonul, vor număra în gând cercurile, după care vor trebui să spună care este numărul mai mare cu o unitate decât cel reprezentat pe jeton şi care este numărul mai mic cu o unitate decât acesta.
În încheiere, învăţătorul formuleză concluzii şi aprecieri asupra felului în care s-a desfăşurat jocul, asupra modului în care s-au respectat regulile de joc şi s-au executat sarcinile primite, asupra comportării elevilor, făcând recomandări şi evaluări cu caracter individual şi general.

"Hai să socotim!"

Scopul: consolidarea deprinderilor de calcul oral
Sarcina didactică: să rezolve exerciţii de adunare şi scădere, în concentrul 0 - 100
Material didactic: - 3 săculeţi de pânză (unul galben, altul negru şi al treilea alb);
- cartonaşe pe care vor fi scrise exerciţii de adunare sau scădere în concentrul 0 - 100 şi apoi introduse în săculeţul galben;
- buline albe şi negre din carton, ce vor fi introduse în săculeţele corespunzătoare.
Se stabilesc două echipe. Prima pereche, formată din câte un reprezentant al fiecărei echipe, vine în faţa clasei şi fiecare elev scoate câte un cartonaş din săculeţul galben. Se rezolvă exerciţiile, clasa apreciind dacă răspunsurile sunt corecte sau nu. Elevul care a răspuns bine scoate o bulină din săculeţul alb, iar cel care a dat răspuns greşit scoate o bulină din săculeţul negru. Identic se procedează şi cu celelalte perechi. În final, fiecare elev ridică bulina obţinută, iar conducătorul jocului totalizează, pe echipe, numărul şi culoarea bulinelor obţinute. Echipa care a obţinut cele mai multe buline albe va fi declarată câştigătoare.
carmenbarcan
 
Mesaje: 46
Membru din: 24 Mar 2007, 23:06

Re: Jocuri didactice 3

Mesajde carmenbarcan » 06 Sep 2009, 17:05

"Rezolvă exerciţiul meu!"

Scopul: consolidarea deprinderilor de calcul mintal rapid, dezvoltarea operativităţii gândirii
Sarcina didactică: să efectueze exerciţii de adunare sau scădere , în limitele 30 - 100, fără trecere peste ordin
Material didactic: foi de hârtie şi creion pentru fiecare elev
Descrierea jocului:
Se împarte clasa în două echipe. Înainte de începerea jocului propriu-zis, fiecare elev va scrie pe foaia lui de hârtie câte un exerciţiu de adunare sau scădere în limitele 30 - 100, după care va împături hârtia şi o va păstra în mână. La un semnal al învăţătorului, câte un reprezentant al fiecărei echipe va veni în faţa clasei şi vor face schimb de bilete între ei. După aceasta, reprezentantul fiecărei echipe desface hârtia primită de la adversarul său, va citi cu voce tare exerciţiul scris şi-l va rezolva. Rezultatul va trebui dat într-un timp limitat. Se va acorda pentru răspunsurile corecte câte un plus, iar pentru cele incorecte câte un minus. În cazul în care se constată că rezultatul exerciţiului depăşeşte 100 sau este cu trecere peste ordinul unităţilor, se penalizează elevul care l-a scris. Va câştiga echipa care va totaliza cele mai multe semne de plus.
carmenbarcan
 
Mesaje: 46
Membru din: 24 Mar 2007, 23:06

Re: Jocuri didactice 3

Mesajde ela67 » 27 Oct 2009, 18:25

Poc
Scop: formarea deprinderilor de numărare corectă.
Sarcina didactică: să recunoască ordinea numerelor.
Regula jocului: este interzis să se pronunţe numerele: 5,15, 25, 35 etc. în locul lor se va spune: poc.
Desfăşurarea jocului: Elevii se vor aşeza în cerc. Se va număra în continuare, unul după altul: 1, 2, 3, 4, poc, 6, 7.....După ce ultimul elev şi-a spus numărul se reia în continuare numărătoarea de către primul, al doilea elev etc.
Cei care nu vor fi atenţi vor fi eliminaţi din joc.
Vor fi declaraţi câştigători elevii care vor reuşi să dea răspunsuri corecte până la sfârşitul jocului.

Cine urcă scara mai repede?

Scop: Consolidarea deprinderilor de calcul.
Sarcina didactică: efectuarea unor exerciţii de adunare şi scădere în concentrul 0-30 fără trecere peste ordin.
Material didactic: se desenează pe tablă două scări care se întâlnesc în acelaşi punct , pe trepte vor fi scrise exerciţii de adunare, scădere.. etc. Numărul treptelor este în funcţie de numărulmembrilor unei echipe. pe ultima treaptăa celor două ascări se va fixa câte un steguleţ, un timbru sau un alt premiu.
Descrierea jocului Se stabilesc echipele şi ordinea în care elevii vor veni la tablă. Se dă semnalul de începere a jocului. Prima pereche formată din câte un elev din fiecare echipă va rezolva exerciţiul de pe prima treaptă, rezervată echipei lui. În cazul în care rezultatul este corect se încercuieşte cu creta şi se trece la următoarea treaptă de către următoarea pereche. Dacă răspunsul este greşit, următorul concurent , din aceeaşi echipă va trebui sa rămână la aceeaşi treaptă pentru a rezolva corect exerciţiul.
Echipa care va reuşi să rezolve corect şi rapid exerciţiile va avea dreptul să-şi ia premiul.

Variantă: Jocul se poate folosi la toate clasele, cu toate cele 4 operaţii, modificându-se , după caz, sarcina didactică.
ela67
 
Mesaje: 3139
Membru din: 30 Oct 2008, 19:46


Înapoi la Invatamant primar

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori