Privind actuala bulibaseala din invatamantul prescolar si primar in care functioneaza si educatoare si invatatori si institutori II si institutori I si profesori, Asociatia Generala a Invatatorilor din Romania (AGIRo) si-a precizat punctul de vedere inca din feb 2008 in propunerile la pachetul de legi, iar mai apoi la Congresul din 6-7 sept de la Palatul Parlamentului.
Sindicatele ne-au asigurat prin unii lideri ca sprijina in totalitate cererile noastre.
Dupa Congres am elaborat un document (atasat pe forumul de la www.aiarad.ro) pe care speram sa il semneze (cu mana lor) toti demnitarii romani. In unele judete deja au semnat majoritatea demnitarilor, in altele o parte dintre demnitari. Niciunul pana acum nu a spus ca este impotriva dezideratelor noastre din acel document.
Pentru a avea semnaturile a 100% dintre acesti demnitari trebuie depasita doar problema identificarii unora dintre ei care sunt greu de gasit in teritoriu. Nu toti responsabilii asociatiilor/sucursalelor noastre judetene/de sector s-au grabit in aceeasi masura sa adune aceste semnaturi.
Cei dintre Dumneavoastra care doresc sa duca documentul atasat pe forumul de la www.aiarad.ro spre semnare in propriul judet/sector la demnitarii care nu s-a reusit sa fie contactati pana acum sa va anuntati aceasta disponibilitate la vioreldolha@yahoo.com sau la tel 0723259290
Dupa ce vom avea semnaturile tuturor acestor demnitari (sau a 99% dintre ei) si acest lucru speram sa il realizam in urmatoarele 10 zile, atunci vom cere audienta la ministru/guvern pentru o ordonanta de urgenta si/sau vom promova prin acesti parlamentari o initiativa legislativa care sa faca dreptate in privinta incadrarii in invatamantul prescolar si primar.
Nu suntem siguri ca va fi in actuala legislatura sau ca va fi la inceputul celei viitoare. Suntem insa siguri ca va fi din moment ce aproape 100% din demnitari o vor fi semnat-o deja cu mana lor si au semnat-o convinsi fiind ca astfel pun ordine si introduc reglementări nediscriminatorii în ceea ce priveşte remuneraţia cadrelor didactice. Ăn prezent celor care predau în învăţământul primar nu li se aplică nici principiul aceleiaşi remuneraţii la volum de muncă egal şi nici remuneraţii egale la aceleaşi studii absolvite. Ăn prezent funcţionează doar principiul potrivit căruia salariul este mai mare cu cât vârsta elevilor este mai înaintată. Dacă acelaşi principiu ar guverna sănătatea, medicii pediatri ar trebui plătiţi pe sfert faţă de cei din geriatrie, iar ginecologii (ca să lăsăm loc şi sarcasmului) ar munci voluntar.
Pentru dreptul copiilor la şanse egale, pentru dreptul lor de a fi pregătiţi de personal cu aceeaşi specialitate, solicităm punerea în practică în a unei proceduri flexibile prin care să fie asimilaţi ca âprofesor-învăţătorâ toţi actualii învăţători sau institutori care au obţinut pe lângă diploma de liceu pedagogic şi o diplomă, licenţă sau masterat de absolvire a unor cursuri în învăţământul superior sau au obţinut după liceul pedagogic certificate de formare profesională care atestă realizarea a cel puţin 180 de credite transferabile.
Solicităm ca în cazul învăţătorilor care nu au absolvit şi o formă de învăţământ superior şi nici nu întrunesc numărul de 180 de credite transferabile din alte activităţi de formare să se instituie o formă flexibilă de formare continuă (finanţată de angajator) care să fie relevantă, completând doar acel set de competenţe pe care angajatorul crede că nu le-a fost dat de liceul pedagogic.
Ănvăţătorii deja învăţători nu trebuiau şi nu trebuie umiliţi în a o lua de la capăt cu formarea iniţială de parcă ar fi rămas repetenţi.
Solicităm angajatorului să deconteze eşalonat toate taxele de şcolarizare şi formare plătite de învăţătorii care au urmat deja colegii sau facultăţi după ce fuseseră angajaţi ca învăţători calificaţi. Ăn toate domeniile angajatorii suportă cheltuielile cu dezvoltarea profesională a angajaţilor. Cu atât mai mult cu cât angajatorul din acest caz (MECT) şi gestionează domeniul furnizorilor de formare, dar şi beneficiază de pe urma acestei formări având un personal mai dezvoltat profesional în sistem.
Dupa cum ati vazut dorim cat de urgent o aducere la acelasi nivel a tuturor celor care predau la acest nivel.
Poate acest lucru sa deranjeze pe cei care nu mai pot de grija caprei vecinului si care socotesc ca daca ei au fost umiliti ar trebui sa fie toti umiliti. Cand vorbesc de umilinta ma gandesc la parcurgerea a doua oara a unei formari initiale.
Desi pe langa liceul pedagogic am si studii superioare si masterat educational, nu cred ca studiile ulterioare liceului pedagogic m-au facut sa lucrez altfel la clasa. Au fost niste experiente interesante care poate mi-au marit cu ceva orizontul. Pe un angajator responsabil insa ar trebui sa il intereseze in primul rand daca un absolvent de X institutie ,,presteaza,, mai bine decat un absolvent de Y institutie.
La o astfel de analiza este de departe clar ca liceul pedagogic a dat oameni care ,,presteaza,, la un mai inalt nivel la clasa prin comparatie cu ceilalti (exceptiile intaresc regula). Trebuie ca ravna pentru a ,,presta ,, mai bine la clasa trebuie sa inlocuiasca ravna pentru a obtine noi diplome. Sa ne dorim parcurgerea unor cursuri doar pentru competentele dobandite cu acea ocazie si sa nu ne intereseze diploma in sine. Si angajatorul sa urmareasca doar daca am reusit sa dobandim noi competente si si nu noi diplome. Sa ne dea acolo 1-2 puncte in plus la vreo dosariada daca ne inscriem la mai multe cursuri de formare si asta doar ca sa ne incurajeze sa urmam aceste cursuri in speranta ca vom dobandi si niscaiva competente in plus. De platit in plus sa ne plateasca doar daca ,,prestam,, mai bine.
Pledam de aceea ca toti invatatorii si educatoarele sa fie asimilate de indata cu profesor-invatator si profesor-educatoare fiindu-le suficiente 180 de credite obtinute ulterior liceului pedagogic prin orice fel de cursuri.
RECAPITULEZ:
1.PROCEDURA FLEXIBILA (PE BAZA DE DOSAR CU DOCUMENTE JUSTIFICATIVE) PRIN CARE EDUCATOARELE SI INVATATORII CARE AU DOBANDIT ULTERIOR LICEULUI PEDAGOGIC 180 DE CREDITE PRIN INDIFERENT CE CURSURI SA FIE INCADRATI CA PROFESOR-INVATATOR sau PROFESOR-EDUCATOARE
2.GRILA DE SALARIZARE PRIN CARE CEI CARE PREDAU LA INVATAMNTUL PRESCOLAR SAU PRIMAR SA NU IA CU UN LEU MAI PUTIN CA INCADRARE DECAT CEI CARE PREDAU IN GIMNAZIU.
3.DECONTAREA RETROACTIVA A TUTUROR CHELTUIELILOR FACUTE DUPA 1989 DE INVATATORI SI EDUCATOARE CARE AU URMAT CURSURI PENTRU DEZVOLTAREA PROFESIONALA
Suntem siguri ca si sindicatele vor sprijini aceste deziderate in spiritul si litera lor.
Daca, Doamne-fereste, nu vor sustine milimetric aceste deziderate ale noastre preferand sa ne explice de ce nu se poate, abia atunci ne va trece prin gand sa facem cate un sindicat al educatoarelor si invatatorilor in fiecare judet si o federatie la nivel national (dupa calculele noastre ar fi cea mai numeroasa federatie).
Spun raspicat ca nu intentionam sa facem pe langa AGIRo un sindicat. NU VREM!
Il vom face insa doar DACA VOM FI OBLIGATI. In 1990 am participat la infiintarea unei asociatii profesionale pe care mai apoi cineva a introdus-o intr-un sindicat. M-am retras din ea pana nu a fost reinfiintata ca asociatie profesionala. Cred ca una este sarcina sindicatului si alta a asociatiei profesionale. Si Constitutia la art 9 zice de sindicate SI asociatii profesionale. Nu zice de sindicate SAU asociatii profesionale.
Vreau sa asigur deci ca AGIRo nu vrea sa se substituie sindicatelor ci vrea sa colaboreze cu acestea crezand cu tarie in rolul sindicatelor. Trebuie sa facem parte dintr-un sindicat sau altul. Nimic insa nu ne opreste sa infiintam insa un sindicat al nostru daca si numai daca sindicatele actuale nu vor sustine in totalitate dezideratele noastre. Nimic pana acum nu ne face sa credem ca sindicatele nu ne vor sustine. Ba, din contra, in multe judete liderii sindicali judeteni au semnat documentul AGIRo si speram ca in urmatoarea saptamana sa o faca si cei nationali.
Legiuitorului ii sta in putere si este suveran sa faca acest lucru si suntem siguri ca o va face. Prea multi demnitari si lideri de opinie ne-au asigurat ca cererile noastre sunt justificate si au si semnat in acest sens. In urmatoarele zile o vor face si cei pe care in teritoriu nu i-am gasit pana acum.
Poate si cititorul acestor randuri se ofera sa ne ajute in teritoriu sa incheiem mai repede aceasta campanie de semnaturi.