JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde ana_raluca » 31 Oct 2009, 19:55

Incercam sa postam in acest ultim topic jocuri didactice folosite in diverse ore de optionale sau activitati extrascolare sau jocuri pe care le considerati interesante din diferite puncte de vedere.
Multumim tuturor didacticilor de pe parcursul acestor luni de colaborare. Asteptam postarile dumneavoastra in acest topic, dar si in celelalte. Vom lua legatura in curand pentru detalii legate de carte.

Colegii
ana_raluca
 
Mesaje: 81
Membru din: 28 Mar 2006, 18:11

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 10 Noi 2009, 23:29

Cum ma simt ? Sentimentele mele
Joc
Scop: -formarea deprinderii de a vorbi despre sentimentele proprii şi ale celorlalţi parteneri
-identificarea modalităţilor de uşurare a comunicării

Obiective:
- Să dialogheze în mod firesc utilizând ca instrument de comunicare roata sentimentelor
- Să precizeze sentimentele care-l încearcă, oferind explicaţii, când este cazul
- Să exteriorizeze tensiunile acumulate în timp
- Să intuiască sentimentele partenerului de joc
- Să utilizeze zonele de refugiu (zona liniştii, zona liberă) în funcţie de context
- Să aprecieze intensitatea sentimentelor generate de o anumită situaţie sau persoană

Sarcina se joc: participanţii la joc analizează experienţele trăite în intervalul de timp dat (experienţa imediată) şi exteriorizează sentimenele provocate de acestea, dar şi conştientizează sentimentele pe care le provoacă celor din jur.

Reguli: Partenerii stau faţă în faţă pentru a permite contactul vizual. Fiecare participant la joc îşi plasează alternativ jetonul (jetoane) în tăcere. Când sunt gata pot începe discuţia.

Material didactic: - discul “Roata sentimentelor”
- Pioni (nasturi), jetoane cu feţe
Interpretare:
• Zona liberă –destinată în cazul unui sentiment perceput foarte clar de unul din participanţi, dar care nu se regăseşte pe discul roţii (ex. –gelozia)
• Zona liniştii –destinată în cazul unor sentimente mai puţin „pacifiste”; refugiu unde nu este voie a se vorbi, loc recreativ.

Mod de desfăşurare:
La joc participă 2-4 copii. Fiecare îşi alege pionii de o anumită culoare (10-6 buc/culoare). Pe rând, copiii plasează un pion pe sectorul unui sentiment, asociind unei feţe cuvântul scris cât şi intensitatea (cercul corespunzător); explică.
Nu au voie să se întâlnească în aceeaşi căsuţă (acelaşi sentiment de aceeaşi intensitate).
Pentru sentimente care nu se regăsesc pe roată copilul poate alege alte feţe corespunzătoare a ceea ce simte şi le plasează în zona liberă (maxim trei)
Un copil se poate retrage în zona liniştii o singură dată în timpul jocului sau când doreşte să se retragă.
Jocul se încheie când s-au epuizat toate posibilităţile sau toţi copiii se retrag în zona liniştii.
Câştigă ultimul copil care a rămas cu pionii pe roată
Ultima oară modificat de gabriela7 pe 11 Noi 2009, 15:30, modificat 1 dată în total.
gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 10 Noi 2009, 23:42

CE ESTE ŞI LA CE FOLOSEŞTE?

SCOP:
* Consolidarea deprinderii de a se exprima corect în propoziţii simple sau dezvoltate.
* Formarea capacităţii de a recunoaşte şi denumi obiecte şi fiinţe( substantive comune simple).
* Valorificarea cunoştinţelor acumulate în situaţii noi.
OBIECTIVE:
1. să denumească obiecte sau imaginile unor obiecte;
2. să alcătuiască propoziţii simple cu cuvântul denumit;
3. să precizeze utilitatea obiectului ales.
SARCINA DIDACTICĂ:
 Recunoaşterea şi denumirea unor obiecte şi precizarea utilităţii acestora.
REGULI DE JOC:
La întrebarea educatoarei „ce este?”, copilul va numi obiectul; la întrebarea „la ce foloseşte?”, copilul va preciza utilitatea acestuia. Răspunsurile trebuie formulate în propoziţii.
ELEMENTE DE JOC: mânuirea obiectelor, mimarea unor acţiuni, aplauze.
MATERIAL DIDACTIC:
Jucării sau imagini cu obiecte din mediul înconjurător, în funcţie de tema dorită
( obiecte de uz personal, tacâmuri, veselă, etc.)
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Jocul se poate desfăşura la diferite colţuri, amenajate în funcţie de tema şi conţinutul ales.
Ex.: Pentru obiectele de uz personal jucăriile pot fi amplasate la colţul „gospodinei”, pentru obiectele de veselă şi tacâmuri se va amenaja o masă festivă etc.
Un copil alege o jucărie, iar la întrebarea educatoarei:”ce este?” o va denumi. Educatoarea întreabă: „la ce foloseşte?”, iar copilul trbuie să spună care este utilitatea ei. Răspunsurile trebuie formulate în propoziţii simple sau dezvoltate. Răspunsurile corecte sunt aplaudate şi recompensate.
VARIANTĂ:
Educatoarea va mima o acţiune specifică, iar copiii vor fi stimulaţi să indice obiectul folosit şi să denumească acţiunea într-o singură propoziţie.
Ex.: Când educatoarea mimează spălatul pe dinţi, copiii spun: „Ne spălăm pe dinţi cu periuţa”


NE JUCĂM CU STEGULEŢE

SCOP:
 Formarea capacităţii de a recunoaşte şi denumi culorile: roşu, galben, albastru, verde.
 Formarea deprinderii de a se exprima corect în propoziţii, respectând acordul între substantiv şi adjectiv;
 Formarea deprinderii de a pronunţa corect sunetele limbii române.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1. să recunoască şi să pronunţe corect numele celor patru culori;
2. să formuleze propoziţii în care se respectă acordul substantiv- adjectiv;
SARCINA DIDACTICĂ:
 Recunoaşterea culorii şi realizarea acordului între substantiv şi adjectiv.
REGULI DE JOC:
La semnalul educatoarei, copiii ridică steguleţul de aceeaşi culoare cu cel arătat de ea.
Răspunde numai copilul solicitat de ea.
Copiii potrivesc căsuţei lor steguleţul de aceeaşi culoare.
Răspunsurile corecte sunt aplaudate.
ELEMENTE DE JOC: Acţiunea cu obiectele, aplauze.
MATERIAL DIDACTIC:
Steguleţe de 4 culori, jucării care au aceleaşi culori, căsuţe sau imagini cu căsuţe din cele 4 culori;
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Educatoarea şi copiii au pe masă câte 4 steguleţe de 4 culori. Educatoarea ridică un steguleţ şi spune copiilor: „ ridicaţi şi voi un steguleţ cu aceeaşi culoare cu al meu”, „ce steguleţ aţi ridicat?”. Copiii răspund: „eu am ridicat steguleţul roşu pentru că şi steguleţul dvs. este roşu”.
VARIANTA 1:
Educatoarea arată o jucărie, iar copiii ridică steguleţul care are aceeaşi culoare cu jucăria, motivând: „ mingea este roşie şi eu am ridicat steguleţul roşu”.
VARIANTA 2:
Educatoarea denumeşte o culoare, iar copiii ridică steguleţul cu culoarea precizată.
VARIANTA 3:
Copiii primesc o căsuţă de jucărie sau o imagine cu o căsuţă de o anumită culoare. Ei au sarcina de a alege steguleţul porivit culorii căsuţei, motivând alegerea: „La căsuţa albastră am pus steguleţul albastru”, „Toate căsuţele galbene au steguleţe galbene”. „Am luat steguleţul albastru pentru că am o căsuţă albastră”.

SĂ AŞEZĂM JUCĂRIILE

SCOP:
*Formarea capacităţii de a distinge sunetele ce compun cuvinte simple şi de a le pronunţa corect.
*Formarea capacităţii de a utiliza corect prepoziţiile „în” şi „pe” corespunzătoare unor poziţii spaţiale.
OBIECTIVE:
1. să denumească jucăria aleasă;
2. să precizeze locul ei în sala de grupă, folosind corect prepoziţiile: „în” şi „pe”;
3. să formuleze propoziţii simple sau dezvoltate corecte d.p.d.v. gramatical.
SARCINA DIDACTICĂ:
 recunoaşterea şi denumirea corectă a jucăriilor, precum şi a locului unde vor fi aşezate în grupă.
REGULI DE JOC:
După ce denumesc jucăria, copiii stabilesc locul ei în sala de grupă.
Răspunsurile corecte sunt aplaudate.
ELEMENTE DE JOC: mişcarea, ghicirea, aplauze;
MATERIAL DIDACTIC: jucării, o cutie mare.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Copiii vor fi lăsaţi să aleagă din cutie o jucărie pe care o vor denumi şi o vor aşeza la locul ei, verbalizând acţiunea.
Ex.: „Eu am luat o minge şi o aşez în cutie (coş)”.
„Eu am luat un iepuraş şi îl aşez pe raft”.
Jocul se va desfăşura până ce toate jucăriile vor fi aşezate la locul lor.
VARIANTĂ:
Copiii merg împreună cu educatoarea la locurile unde au aşezat jucăriile. Educatoarea va întreba: „ce jucării am aşezat în ordine pe raft?” sau „ce jucării am aşezat frumos în pătuţ?”.
Copiii vor enumera jucăriile pe care le-au aşezat în locurile alese. (se va urmări pronunţarea corectă a cuvintelor). La sfărşit vor fi lăsaţi să se joace la sectorul dorit cu jucăriile preferate.




RECUNOAŞTE PERSONAJUL!


SCOP:
*Verificarea cunoştinţelor copiilor despre personajele din poveştile cunoscute;
*Formarea deprinderii de a se exprima corect şi coerent.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1. să identifice personajele găsite în cutia cu poveşti;
2. să asocieze personajele cu cadrul de poveste adecvat;
3. să recunoască personajele după replica audiată la casetofon;
4. să redea replici scurte ale personajelor din poveştile cunoscute;
5. să recunoască titlul unei poveşti după un fragment audiat.
SARCINA DIDACTICĂ:
*Recunoaşterea personajelor din poveştile cunoscute şi plasarea lor lîn cadrul de poveste corespunzător.
REGULILE JOCULUI:
La cererea unei păpuşi-marionetă copiii vor alege un personaj din poveste, îi vor spune numele şi îl vor asocia cadrului potrivit.
Copiii ascultă la casetofon replica unui personaj, îl recunosc şi-l denumesc.
ELEMENTE DE JOC: mişcarea personajelor, păpuşa-marionetă, ghicirea.
MATERIAL DIDACTIC: siluete, cadru de poveste, păpuşa-marionetă, casetofon.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Păpuşa marionetă aduce copiii în lumea poveştilor. Prin versurile:
Hai, te rog, pofteşte
Personajul îl alege
În poveste-l potriveşte,
Păpuşa îl îndeamnă să aleagă o siluetă a unui personaj. După ce spun despre ce personaj este vorba îl vor aşeza pe panou, la cadrul de poveste adecvat. Copiii trebuie să dea şi replici scurte din poveştile din care fac parte personajele.
Ex.: „Eu am ales ursul din povestea Ursul păcălit de vulpe şi îl aşez la imaginea din această poveste.”
VARIANTA 1:
Păpuşa va prezenta copiilor un fragment din povestea „Punguţa cu doi bani”, cerând acestora să spună titlul poveştii audiate.
VARIANTA 2:
Copiii vor asculta la casetofon replica unui personaj din povestea „Capra cu trei iezi”. Ei trebuie să recunoască personajul după replica audiată.
Notă: În funcţie de nivelul grupei, jocul poate fi si complicat sau poate fi simplificat şi desfăşurat la grupele mijlocie şi mare.


AL CUI GLAS ESTE? (A CUI VOCE ESTE?)

SCOP:
* Verificarea cunoştinţelor legate de folosirea corectă a substantivelor in cazul G şi D;
* Dezvoltarea acuitaţii auditive;
* Verificarea cunoştinţelor legate de personajele din poveştile sau basmele audiate anterior.
SARCINA DIDACTICĂ:
*Recunoaşterea personajului şi folosirea corectă a substantivelor în cazul G şi D.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
1. să recunoască personajul dintr-o poveste după replica ascultată;
2. să utilizeze corect în răspunsurile formulate substantivele în cazul D şi G.
REGULILE JOCULUI:
Copilul care recunoaşte primul personajul şi răspunde folosind corect substantivul în cazul G este recompensat cu un ecuson.
MATERIAL DIDACTIC: casetofon, siluete de personaje, ecusoane.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Educatoarea cere copiilor să asculte vocea înregistrată a unui personaj dintr-o poveste cunoscută, după care va întreba: „Al cui glas este?” (A cui voce este?)
În funcţie de complexitatea acţiunii, mai poate întreba cui i se adresează (îi vorbeşte) .....?, personajul pe care l-au recunoscut.
Opţional, copiii pot fi solicitaţi să aleagă şi să afişeze şi silueta personajului recunoscut.
VARIANTĂ:
Copiii recunosc personajul înregistrat pe casetofon şi apoi educatoarea le cere să răspundă la întrebarea: „Cui i se adreseaza?” (Cui îi vorbeşte?).
Ex.: „Cui îi cere cocoşul punguţa?”
„Cui îi spune vulpea de unde să ia peşte?”
gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 11 Noi 2009, 15:36

Ocupă-ţi locul!

Jucătorii se aşează pe câteva scaune. Unul din ei, determinat la sorţi sau printr-o numărătoare, ia un bâţ şi începe a umbla de la scaun la scaun. El se opreşte din când în când lângă un jucător sau altul şi loveşte cu băţul în podea. Cel vizat astfel trebuie să se ridice şi să-l urmeze.
Treptat, în urma jucătorului cu băţul se adună un întreg alai. Deodată el se îndepărtează brusc de scaune şi începe a alerga, făcând cotituri din cele mai neaşteptate. Ceilalţi sunt datori să se ţină din urma lui. Pe neaşteptate el se opreşte în loc şi loveşte de două ori cu băţul în podea. La acest semnal, fiecare din jucătorii care alergau, e cuvine să-şi ocupe locul său, ceea ce nu-i atât de simplu, deoarece scaunele sunt aşezate fără nici o ordine, jucătorul cu băţul se străduie să se aşeze pe oricare din scaunele libere. Cel rămas fără scaun, îi ia locul.

Care-i mai puternic ?

La acest joc participă două echipe egale ca forţă şi număr.
Înainte de a începe jocul, pe teren se trasează o linie de demarcare.
Aliniindu-se perpendicular pe linia de demarcare de o parte şi de alta a ei, membrii celor două echipe se iau de braţ şi formează câte in lanţ. În fruntea fiecărei echipe se situează, ca de obicei, cel mai puternic, şi mai abil, căpitanul. Fiecare di ei îşi aduce echipa la linia de demarcare, se apucă. Îşi înlănţuiesc la rândul lor braţele şi jocul începe. Echipele se străduiesc reciproc să-şi atragă adversarii dincolo de linia de demarcare, adică în terenul propriu, impunându-i să treacă de linia respectivă.
Învinge echipa care izbuteşte să tragă în terenul propriu cel puţin trei jucători din echipa adversă.


Ghiceşte!

Unul dintre jucători iese din odaie. Ceilalţi rămân să aleagă obiectul care trebuie ghicit. De exemplu, e vorba de o floare, de un trandafir roşu. Cel care ghiceşte revine în odaie şi-i ispiteşte pe tovarăşii săi de joacă, adresându-le diferite întrebări, încercând în fel şi chip să determine obiectul, în cazul dat, floarea. Ceilalţi răspund respectiv „da” sau „nu”. Alte precizări sunt interzise; cel ce ghiceşte trebuie să formuleze laconic şi concret întrebările, ca jucătorii să poată răspunde „da” sau „nu”. De exemplu: „Obiectul acesta e însufleţit?”, „E îmbrăcăminte?”, „Are miros?”
Câştigă jucătorul, care ghiceşte obiectul, adresând cât mai puţine întrebări.


Ce-a rămas în linguriţă

La joc participă, rând pe rând, câte doi membri din cele două echipe a câte 5-10 copii fiecare. Educatoarea (învăţătoarea) aşează faţă în faţă, la distanţa de 8-10 metri, două scaune. Membrii echipelor intră în competiţie doi câte doi, aşezându-se pe primele două scaune. Educatoarea (învăţătoarea) le înmânează câte o lingură în care pune câte o bilă (un cartof) etc. Şi le explică mai întâi condiţiile jocului. Educatoarea (învăţătoarea) rosteşte: „ Hai, băiete, hai fetiţă! / Ce-a rămas în linguriţă!” .
La auzul cuvântului „linguriţă” cei doi copii sar în picioare şi o iau la fugă cu lingurile întinse înainte spre scaunele respective din faţa lor. Câştigă acel jucător, care respectă toate condiţiile şi ajunge primul la finiş, fără a scăpa bila din lingură. Dacă se întâmplă să scape jos, jucătorul e exclus din competiţie, rezultatul e anulat, iar cel care a ajuns cu bila la finiş, şi a ocupat scaunul, aduce un punct echipei sale. Alţi doi jucători din echipele adverse, care stau în picioare la final, îşi ocupă locul pe scaun şi jocul e reluat, continuând până când îşi încearcă puterile toţi membrii echipelor. Câştigă echipa care acumulează cele mai multe puncte.

Capcana

Jucătorii se iau de mâini, formează două cercuri şi încep a se roti în direcţii opuse. La comanda educatoarei (învăţătoarei) ei se opresc în loc. Copiii din cercul mic ridică mâinile în sus, iar cei din cercul mare intră şi ies din cerc, la voia lor. Pe neaşteptate educatoarea (învăţătoarea) comandă „Mâinile –n jos!”.
Copiii din cercul mic lasă mâinile în jos şi cei din cercul mare, pe care vremea i-a prins în cerc, se consideră căzuţi în capcană. Ei se prind în cercul mic şi jocul continuă. Când în cercul mare rămân puţini jucători, ei formează cercul mic şi jocul e reluat.
gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 11 Noi 2009, 15:48

Jocuri minunate

Mesajul Prenumelui

Timp: 4 sau 5 minute
Materiale: foi albe, creioane, creta şi tabla
Scopul: să evidenţieze învăţătura lecţiei
Indicatii: Ajută copiii să-şi scrie cu majuscule prenumele, vertical (literele una sub cealaltă),
în partea stângă a foii. Arată-le un exemplu la tablă, cu prenumele tău. Pentru
fiecare literă din prenumele tău găseşte un cuvânt astfel încât toate cuvintele
împreună să formeze un mesaj. Iubeşte
Oricând,
Ajută
Neîncetat
Amicii

Melodie in balon

Timp: 5 minute
Materiale: câte un balon şi un biscuit pentru fiecare copil, un cântec
Scopul: destindere, relaxare
Indicatii: Explică regulile jocului: 1. Mănâncă un biscuit. 2. Umflă balonul. 3. Cântă
cântecul astfel încât să se înţeleagă cuvintele

Saculeti cu obiecte

Timp: 3 sau 4 minute
Materiale: un săculeţ de pânză, obiecte care să le
reamintească copiilor lecţiile anterioare
Scopul: recapitulare (persoane, locuri, lucruri)
Indicatii: Copiii vor veni pe rând, legaţi la ochi vor
extrage din săculeţ un obiect şi vor spune
în ce lecţie şi în ce context a apărut el.
Dacă un copil nu ştie să răspundă, are
dreptul să aleagă un alt copil care să
răspundă în locul lui.

Cine sunt

Timp: 5 minute
Materiale: foi mici (4x8cm), marker
Scopul: recapitularea personajelor într-un mod distractiv
Indicatii: Scrie pe bileţele nume ale personajelor învăţate apoi lipeşte-le copiilor pe spate fără
ca aceştia să vadă ce scrie pe bileţel. Fiecare copil îşi va alege un coleg pe care să-l
întrebe Cine sunt iar acesta va trebui să mimeze personajul respectiv.

Arta scobitorilor

Timp: aproximativ 5 minute
Materiale: suficiente scobitori pentru a da fiecărui copil câte 12
Scopul: rezumarea lecţiei în 1-2 cuvinte pentru a fi mai uşor de reţinut în
minţile şi inimile copiilor
Indicatii: Împarte fiecărui copil câte 12 scobitori apoi cere-le să găsească un
cuvânt sau două prin care să rezume lecţia parcursă. fi Scobitorile
pot fi rupte în jumătate dar nu mai mult. Acordaţi 5 minute pentru
realizarea proiectului apoi ceri fiecărui copil să spună ce a scris.

Mesajul fluturasului

Timp: 3 sau 4 minute
Materiale: hârtie cartonată (16x22cm), şablon de fluturaş, creioane
colorate
Scopul: să le reamintească copiilor tema principală a lecţiei
Indicatii: Dă fiecărui copil o hârtie albă şi un şablon al fluturaşului.
Pe aripile deschise ale fluturaşului copiii vor scrie un
cuvânt sau o scurtă propoziţie (ex. Toate lucrurile sunt noi)
pe care o vor colora cu o culoare puternică (ex. roşu) iar
pentru celelalte părţi ale fluturaşului vor folosi alte culori
(ex. galben, portocaliu, violet). În încheiere fiecare copil va
citi cu voce tare mesajul fluturaşului său.

Lectia pe sfoara

Timp: 4 sau 5 minute
Materiale: o sfoară pentru întins rufe, clame de rufe, foi (cartonate),
carioci
Scopul: să rezume mesajul lecţiei pentru a fi mai uşor de reţinut şi
de pus în practică
Indicatii: Fixează sfoara dintr-un colţ al clasei până în celălalt.
Pregădeşte-ţi o rezervă suficientă de clame pe masă. Cere
copiilor să te ajute în rezumarea mesajului lecţiei în 5-8
cuvinte, pe care le scrii apoi cu markerul pe cartoane şi le
împarţi în clasă. După ce le vor decora frumos, vor aşeza
cuvintele în ordine şi le vor prinde cu clame pe sfoara de
rufe. Pot rămâne în clasă un timp pentru a le reaminti lecţia.

Stiri Importante

Timp: 4 sau 5 minute
Materiale: foi albe, carioci negre sau pixuri cu tuş
negru
Scopul: să înveţe copiii să rezume lecţia şi să-şi
amintească aspectele importante din lecţie
Indicatii: Fiecare copil îşi va imagina că este
contemporan cu evenimentele petrecute în
lecţie şi în calitate de reporter la un ziar
local, va scrie un articol relatând
evenimentele principale. Fiecare articol
trebuie să aibă un titlu format din 3 cuvinte
şi 1-2 imagini de la faţa locului desenate de
copil.

Scrisori, Scrisori

Timp: 3 sau 4 minute plus timpul de acasă
Materiale: Hârtie de scris, plicuri preadresate (cu adresa învăţătorului pe ele), timbre, pixuri
Scopul: : să acorde copiilor şansa de a-şi exprima opiniile în legătură cu lecţia, ceea ce au
învăţat, şi cum vor aplica aceasta în viaţă
Indicatii: Anunţă-I pe copii, Voi îmi veţi scrie mie o scrisoare. O veţi începe în clasă dar o
veţi termina acasă şi mi-o veţi trimite prin poştă. Voi avea pregătită câte o surpriză
pentru cei care îmi trimit scrisoarea până duminica viitoare. Pe tablă notează-ţi
numele plus informaţiile care doreşti să fie incluse în scrisoare: 1. Despre ce a fost
vorba în lecţie 2. Cum m-a ajutat pe mine 3. Cum am să aplic săptămâna
aceasta ce am învăţat în lecţie Nu citi scrisorile în public Ar distruge
confidenţialitatea dintre învăţător şi copil.
gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 11 Noi 2009, 15:52

Set de jocuri pentru şcolari


Nu te aseza

Timp: aproximativ 5 minute
Materiale: bileţele cu întrebări recapitulative, un săculeţ
Scopul: recapitulare într-un mod plăcut
Indicatii: Aşează bileţelele în săculeţ şi cere copiilor să se ridice în picioare. Pe rând vor extrage câte un bileţel din săculeţ.
Dacă ştiu să răspundă vor rămâne în picioare, dacă nu ştiu să răspundă se vor aşeza pe scaun. Ultimul care rămâne în picioare este câştigător.



Buretele

Imparte jucatorii in echipe si da la fiecare echipa cate un burete si o galeata cu apa. Primul trebuie sa inmoaie buretele in galeata si il da la al doilea, acesta la al treilea, apoi la al patrulea etc. Ideea e ca buretele trebuie sa treaca din mana in mana si ultimul trebuie sa stoarca buretele intr-o galeata cu apa. Castiga echipa care dupa cateva ture a strans cea mai multa apa in galeata goala.


Vezi bine?

Materiale: banda alba si binoclu
Intinde banda alba si concurentii trebuie sa mearga de-a lungul benzii tinand binoclul invers.Jocul se repeta, sarcinile se pot complica.


Compunem

Împarte copiii din sala în grupuri. Notează pe o tablă (hârtie) câte cinci cuvinte pentru fiecare grup. Ei trebuie să compună un cântec (o poezie) cu acele cuvinte. Acest joc este foarte potrivit în preajma sărbătorilor sau chiar inainte de vacanta.

Gaseste finalul

Timp:5 minute
Materiale: foi albe, creioane sau pixuri

Scopul:sa rezume lectia si sa descopere daca copiii au inteles
Indicatii:Imparte copiilor foi pe care ai scris inceputul propozitei (ex. Mi-a placut aceasta lectie pentru ca... sau As vrea sa fiu ca ... pentru ca...). Acorda un minut, timp in care ei trebuie sa completeze propozitia cu inca 5-6 cuvinte, gasindu-i finalul. Fiecare copil va citi cu voce tare ce a scris.


Saculetul cu boabe

Timp: aproximativ 4 sau 5 minute
Materiale: un mic saculet umplut cu boabe , o minge de burete sau o alta jucarie
Scopul: recapitularea intr-un mod placut sau de ce nu calcul mintal
Indicatii: Tu incepi jocul spunand o intrebare sau primul vers al unei poezii cunoscute sau un exercitiu si arunci saculetul unui copil care trebuie sa spuna continuarea sau rezolvarea. Daca acesta stie va arunca apoi saculetul unui alt copil spunand o alta strofa sau alt exercitiu. Jocul se desfasoara in continuare pentru a participa si a fi antrenati toti copiii.

Bombe de o parte si de alta

Copiii se impart in doua echipe.Se creeaza un spatiu din (scaune, mese, saltele) de departajare si de protectie. Fiecarei echipe i se inmaneaza un numar de foi egale. Ei trebuie sa taie foile in acelasi numar de bucati(adica din fiecare foaie 3 “bombe”).Foile mici se sifoneaza asemenea unor bilute.
La start cele doua echipe trebuie sa arunce “bombele” in partea opusa- nu in adversari. La finalul cronometrului castiga echipa care are cele mai putine ”bombe” pe teritoriul ei.


Creioane intepenite

Timp:aproximativ 2 sau 3 minute

Materiale: foi albe, creioane, radiere

Indicatii: Cere copiilor sa scrie un proverb sau invatatura lectiei pe foaie fara sa ridice creionul de pe foaie pana la sfarsit. Va fi dificil pentru ca suntem obisnuiti sa ridicam creionul de pe foaie dupa fiecare cuvant. Procedeul va fi distractiv si va fixa ceea ce ei scriu adanc in mintea copiilor. Incurajeaza copiii sa-l puna in practica pana la urmatorul joc .



Cine e mai tare in casa(clasa, grupa) ?

Materiale :
nasturi
haine (bucati de material textil)
ata
ace
bucati de lemn
cuie
ciocane

La un semnal dat baietii iau din gramada de nasturi cat pot tine intr-un pumn. Isi pun ata in ac si incep sa coasa cat mai multi nasturi in 10 minute.
Fetele primesc un timp in care trebuie sa bata cat mai multe cuie.



Scrabble tridimensional


Fiecare jucator primeste o litera din urmatoarele: A, E , I , O , U , C , D , M , N , P , R , L , S , T … eventual, daca sunt mai multi se dubleaza vocalele.
Elevii se amesteca intre ei,se invart, . Liderul jocului coordoneaza si urmareste ca ei sa se amestece incontinuu. In momentul in care acesta spune: Grupe de cate ….(se poate spune orice numar,in functie de numarul jucatorilor).Cand este strigat numarul, jucatorii se grupeaza si incearca din literele pe care le au sa formeze un cuvant. Grupul care termina cuvantul cel mai repede si care este cel mai lung…Castiga!!! Jocul se poate repeta de minim 5 ori.


Stafeta de la mic la mare


Pentru pregatirea acestui joc,este nevoie de banda de hartie. Banda se aseaza pe jos in linii lungi cate doua la o distanta de 30cm.Apoi se lasa inca o distanta de minim 2.5 metri dupa care se mai face un cuplu de doua cu aceeasi distanta de 30 cm.
Jucatorii,asezati in ordinea inaltimii si egal la numar in cele doua echipe,trebuie sa ajunga din spate in fata fara a calca sau a depasi banda de pe jos!


Stafeta cu monede
Materiale:

- doua monede
-un vas mic
Asezati vasul pe podea.Concurentii se departeaza la o distanta egala de vas (trei sau patru metri).Fiecare isi pune moneda intre genunchi si incearca sa ajunga cat mai repede spre vas si sa dea drumul monedei sa cada in vas.
Se poate juca sub forma de stafeta sau simplu.


Ziaristii

Fara a li se spune scopul jocului, jucatorii sunt asezati in perechi.(fete –baieti) Fiecare jucator trebuie sa converseze cu colegul sau timp de un minut. Dupa aceasta, baietii sunt trimisi in alta incapre pentru a nu-si mai vedea colegele. Baietilor li se spune ca sunt ziaristi si ca trebuie sa faca o descriere a colegelor lor.
(ex.Cum arata, cu ce era imbracata…etc)
Conducatorul jocului se intoarce la fete si le informeaza despre ce au de facut baietii. Dupa 5 minute baietii sunt rechemati in sala. Fiecare isi va citi descrierea. Jocul poate fi completat cerandu-le si fetelor sa faca acelasi lucru,si apoi sa fie comparate descrierile.


Personalitati (sau Who's on my back)? / CIne e la spatele meu, in spatele meu?

Jucatorii se aseaza in cerc, fiecare primind o foaie si un pix. Pe foaie fiecare va scrie numele unei PERSONALITATI din orice domeniu,dupa care lipeste foaia pe spatele celui din stanga lui fara ca acesta sa vada numele scris pe bilet.
Fiecare trebuie sa puna intrebari fiecarei persoane,intrebari la care se poate raspunde numai cu DA sau NU.
In final castiga cel care reuseste sa afle primul cine este PERSONALITATEA inscrisa pe spatele sau.




gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde ana_raluca » 11 Noi 2009, 16:42

Toate jocurile sunt extraordinare. Pe unele nu le stiam, dar de cum incolo le voi folosi cu siguranta.
ana_raluca
 
Mesaje: 81
Membru din: 28 Mar 2006, 18:11

Re: JOCURI DIDACTICE LA CLASA 17 OPTIONALE

Mesajde gabriela7 » 11 Noi 2009, 16:46

Multumesc, le am postate si pe didactic, la invatamant primar.
gabriela7
 
Mesaje: 190
Membru din: 29 Mar 2007, 21:31


Înapoi la Invatamant primar

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori