marmar scrie:Joc: Moşul cu pălărie
Procedura:
⢠Aranjaţi în cerc, elevii deplasează din mînă în mînă o pălărie, spunînd cuvintele:
Moşul are pălărie
Moşul nostru multe ştie
⢠Cel care s-a ales cu pălăria în mînă va răspunde la întrebările colegilor, formulate în baza textului explorat.
⢠Ăn cazul cînd răspunde corect, colegii urmează exclamarea în cor a versurilor:
Moşul nostru multe ştie
Lasă altul moş să fie
⢠Ăn situaţia cînd elevul nu răspune corect, este ajutat şi se continuă cu alte versuri:
Moşul nostru nu prea ştie
Lasă altul moş să fie
Interesant joc, mai ales ca metodă de (inter)evaluare. Din practică am constatat că e (de multe ori!) un exerciţiu mai dificil cel de formulare de întrebări "inteligente", decât cel de a răspunde la ele. Această tehnică îmi aminteşte de
metoda RAI, despre care vă spun câteva aspecte:
Metoda RAI:
- denumirea provine de la iniţialele cuvintelor
Răspunde â Aruncă âInteroghează
- are la bază stimularea şi dezvoltarea capacităţilor elevilor de a comunica (prin întrebări şi răspunsuri) ceea ce tocmai au învăţat
Materiale necesare: o minge de mărime mică sau medie, uşoară, pentru a evita accidentările involuntare
Mod de desfăşurare:
- cadrul didactic, împreună cu elevii săi, investighează rezultatele obţinute în urma predării-învăţării, printr-un joc de aruncare a unei mingii mici şi uşoare de la un elev la altul.
- cel care aruncă mingea trebuie să pună celui care o prinde o întrebare din lecţia predată.
- cel care prinde mingea răspunde la întrebare şi apoi aruncă mai departe altui coleg, punând o nouă întrebare.
- evident, interogatorul trebuie să cunoască şi răspunsul întrebării adresate.
- elevul care nu cunoaşte răspunsul iese din joc, iar răspunsul va veni din partea celui care a pus întrebarea.
- acesta are ocazia de a mai arunca încă o dată mingea, şi, deci, de a mai pune o întrebare.
- în cazul în care, cel care interoghează este descoperit că nu cunoaşte răspunsul la propria întrebare, este scos din joc, în favoarea celui căruia i-a adresat întrebarea.
- eliminarea celor care nu au răspuns corect sau a celor care nu au dat niciun răspuns, conduce treptat la rămânerea în grup a celor mai bine pregătiţi.
Utilizarea eficientă a metodei:
- la sfârşitul lecţiei, pe parcursul ei sau la începutul activităţii;
- când se verifică lecţia anterioară, înaintea începerii noului demers didactic;
- în scopul descoperirii, de către cadrul didactic ce asistă la joc, a eventualelor lacune în cunoştinţele elevilor şi a reactualizării ideilor-ancoră.
Exemple de întrebări:
⢠Ce ştii despre........................?
⢠Care sunt ideile principale ale lecţiei.....................?
⢠Despre ce ai învăţat în lecţia.....................?
⢠Care este importanţa faptului că.......................?
⢠Cum justifici faptul că.........................?
⢠Care crezi că sunt consecinţele faptului................?
⢠Ce ai vrea să mai afli în legătură cu tema studiată (predată)...............?
⢠Ce întrebări ai în legătură cu subiectul propus .....?
⢠Cum consideri că ar fi mai avantajos să...sau să..?
⢠Ce ţi s-a părut mai dificil din...........................?
⢠Cum poţi aplica cunoştinţele învăţate..................?
⢠Ce ţi s-a părut mai interesant.........................?
⢠De ce alte experienţe sau cunoştinţe poţi lega ceea ce tocmai ai învăţat?
Am prelucrat informaţii din capitolul 8 - Metode şi tehnici alternative de evaluare - din cartea
Pedagogie. Alternative metodologice interactive, o carte minunat scrisă de Crenguţa Oprea.
Ĺi...ca să revenim la activităţile de energizare, iată încă un exemplu:
Fă ca mine!
Participanţii se aşază unul în spatele celuilalt, formând un şir. Conducătorul jocului îi sfătuieşte să-şi imagineze mişcări amuzante însoţite de un sunet şi va iniţia el prima mişcare, de exemplu: sari într-un picior şi scoţi un strigăt de victorie, dai din aripi şi imiţi croncănitul unei ciori etc.
Primul din şir iniţiază o mişcare însoţită de un sunet, pe care toţi membrii grupului o imită. Apoi trece ultimul în şir şi următorul execută o altă mişcare. Mişcările trebuie să fie mereu altele. Activitatea se încheie atunci când toţi membrii grupului au avut posibilitatea să-şi manifeste inventivitatea.