Putem arata proprietatile solului: *permeabilitatea mai ales (permite trecerea apei de sus in jos si de jos in sus)- punem sol intr-o palnie transparenta legata in partea de jos si turnam apa; sau sol uscat pus in palnia pe care o introducem intr-un vas cu apa- observam ca solul absoarbe apa si se umezeste permitand apei sa circule de jos in sus.
*alcatuirea solului aratam ca exista apa, aer, substante organice si anorganice in sol- punem sol intr-o eprubeta si o incalzim la o spirtiera- observam...
*alcatuirea aerului -sub un clopot de sticla asezat cu gura in jos intr-un vas cu apa punem o lumanare aprinsa pe un suport de lemn. Va arde cat timp este oxigen si se va inalta cu 1/5 din inaltimea clopotului- aratam ca oxigenul este a cincea parte din aer si ca intretine arderea.
*copiii isi pot face spirtiere singuri din calimari sau alte vase de sticla asemanatoare la care pun un fitil trecut printr-o tabla taiata din capac de borcan. Vor fi tare mandri de munca lor mai ales daca sub supraveherea noastra ii punem sa incalzeasca o eprubeta cu ceva sol in ea. De cate ori am avut clasa a IV-a i-am trimis la farmacie sa "cumpere"
eprubete si doamnele de la laborator le-au dat gratis 2-3 eprubete, celor care s-au interesat sa-si cumpere. Sunt foarte activi si entuziasmati atunci cand vin in contact direct cu materialele pe care le studiem.
*colectii de roci, de metale, de seminte