În a doua decadă a lunii mai, a avut loc prima activitate transnațională de învățare și predare pe termen scurt pentru elevii de la Şcoala Gimnazială nr. 30 „Gheorghe Ţiţeica“, Constanța. Acţiunea s-a derulat în cadrul proiectului Erasmus+ intitulat „Invaders - How they shaped the Europe of today“, care se desfăşoară în perioada septembrie 2014 - august 2017, cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.
La această mobiliate care a avut loc pe pământ spaniol, la Şcoala CEIP Gloria Fuertes din Cobisa, au participat elevi și profesori ai şcolilor din ţările partenere, Irlanda, Anglia, Finlanda, Polonia, Italia şi România. Şcoala noastră a participat cu o delegaţie formată din şapte elevi ai claselor a VII-a A şi a VII-a B, alături de coordonatoarea de proiect, prof. Dorina Şacu, respectiv Cici-Corina Vlad, directorul adjunct al instituţiei. După primirea caldă a elevilor români, în gara din Cobisa, şi instalarea în familiile gazdă, au urmat cinci zile de activităţi intense. Astfel, reuniunea a prilejuit implicarea elevilor în diverse ateliere precum „Comunicare prin artă“, „Hainele unui soldat roman“, „Pe urmele invadatorilor“, dar şi în dezbateri precum cea pe tema confluenţei celor trei culturi şi religii din Toledo: creştină, iudaică şi musulmană. De asemenea, elevii şi profesorii lor au participat la ore alături de şcolarii spanioli, ceea ce a favorizat cunoaşterea unor aspecte ale acestui sistem de învăţământ, dar s-au implicat şi în întreceri sportive. Unul dintre momentele cele mai frumoase ale acestei reuniuni a constat în efectuarea vizitelor de studiu. Prima dintre ele, intitulată „Pe urmele istoriei“, a însemnat observarea zidului cetății şi a porților de intrare în vechiul oraș Toledo, unde s-au purtat discuții despre apărarea împotriva invadatorilor. În cea de-a doua, de la Parcul Arheologic Segobriga, unul dintre cele mai bine păstrate orașe romane din Spania, elevii au putut vedea cum arătau un amfiteatru, un teatru și băile romane şi au audiat o prelegere despre importanța acestui oraș în cadrul Imperiului Roman, în secolul I. În sfârşit, vizita la Muzeul Prado a constituit un moment de reflecţie asupra istoriei transfigurate în operele marilor creatori, aşa cum a fost Francisco Goya.
Astfel de întâlniri sunt extrem de motivante pentru elevi. Ele reprezintă atât un exerciţiu intelectual provocator, cât şi unul social inedit. Integrarea timp de o săptămână într-o familie de nativi înseamnă exersarea limbilor străine, observarea obiceiurilor gazdelor, studierea implicită a mentalităţilor şi practicarea multiculturalităţii.
Următoarea mobilitate cu elevi va avea loc în mai 2016, la Școala Gimnazială nr. 30 „Gheorghe Țițeica“, iar elevii o aşteaptă cu maximum de interes, deoarece atunci își vor putea demonstra la rândul lor calitățile de gazde.